vrijdag 7 januari 2011

snö, snö och mera snö

Sneeuw, sneeuw en nog meer sneeuw....
De hele winter (tot nu toe) hebben we geklaagd dat er niet genoeg sneeuw ligt. In Nl. lag zelfs meer sneeuw als hier... Maar nu hoeven we niet meer te klagen hoor, we hebben nu genoeg! Het heeft flink gesneeuw nu en niet alleen sneeuw maar de wind die stuurt alles nog eens een keer flink op.
Er lag zelfs zo veel sneeuw in de oprit dat ik niet naar buiten kon rijden vanmorgen. Ik had een afspraak bij de oogarts in Umeå maar die heb ik af gebeld. Ik denk niet dat ik uit de oprit was gekomen... Ben blij dat ik niet naar Umeå hoef te rijden vandaag!

Stig is tegen 10 uur geweest en heeft flink sneeuw geschoven. Ben zo blij dat hij dat iedere keer weer doet. Moet er niet aan denken om een ruim 100 meter lange inrit iedere keer te moeten schuiven... brrrr. Stig komt dus als het gesneeuwd heeft en dan schuift die hier het stuk rond om het huis schoon en rijdt de oprit met de snöslunga schoon.

Het was zo diep op sommige plaatsen dat ik denk ik wel tot 1 meter weg zakte.... die snödrivor zijn dan echt verraderlijk diep. Je ziet het ook niet, maar je zakt zo een stuk weg, of zit ineens tot aan je knieën of kruis in de poedersneeuw. Het zou nu eigenlijk een beetje rond 0 graden moeten worden zodat de sneeuw zich wat "zet" en we de trail goed kunnen prepareren. Maar dat zal wel goed komen.

De hertjes zijn net hier geweest en die zakken ook flink weg in de sneeuw. Voor hun is dit erg lastig en zelfs gevaarlijk omdat ze nu een stuk langzamer kunnen springen en rennen. Als dan de lynx (lodjur) komt zijn ze een gemakkelijkere prooi voor hem. Ze zijn veel rondom het huis hier, in de bossen hier rondom, zo sparen ze krachten en hoeven ze niet zo ver te lopen voor hun voer. Ik voer ze nu zelfs 2 x veel voer per dag, omdat ze dan de hele tijd voer tot hun beschikking hebben. De ensilage (kuilgras) is er ook nog. Maar als ze kiezen kunnen eten ze toch eerst de pellets en pas daarna de ensilage. :-) vinden ze dan toch lekkerder denk ik dan.

Geen foto's deze keer, Ik moet de hertjes maar weer eens op nieuw knippen, met al die sneeuw nu. Ze komen er wel weer aan!

Liefs S10

ps het zou de komende 5 dagen nog sneeuwen!

Geen opmerkingen: