dinsdag 16 december 2008

Kolloskopi

Sommigen van jullie hebben het misschien al eens meegemaakt, en waarschijnlijk weten de meesten wat het betekend. Nou voor mij heeft het een hele nieuwe betekenis...doffe elende. Ik zal maar ff aan het begin beginnen anders snappen jullie het denk ik niet :-)
In maart heb ik een operatie gehad en is mijn baarmoeder verwijderd. Toen hebben ze tijdens die operatie gezien dat er "iets" niet goed zat in mijn darmen. Daarop is besloten door de chirurg om een en ander iets meer uit te zoeken! Nou, dat ik dus gebeurd. (maar veel verder ben ik nog steeds niet gekomen) Ik heb vervolgens een oproep gehad voor een 1e kolloskopi. Dat is dus een darmonderzoek, waarbij ze dus via de anus naar binnen gaan met een kamera om te kijken hoe het in de darmen er uit ziet. Ze kunnen dan ook meteen kleine verwijderingen doen met een soort van tang, zodat ze die dan weg knippen. (de poliepen) Nou voor zo'n kolloskopi moet je dus 2 dagen vasten, alleen vloeibaar voedsel en dan de laatste dag voor onderzoek vanaf 16 uur 4 liter laxeerzooi drinken. Dat is wel het smerigste goedje wat ik ooit heb geproefd. Nu drink ik gelukkig al heel veel op een dag en is dus 4 liter drinken in 4 uur geen probleem voor mij, behalve die zooi dan... De eerste keer ging het nog wel allemaal met heel veel moeite naar binnen. De dag van het onderzoek mag je nog eens 1 - 1,5 liter daar in het ziekenhuis drinken. Nou geloof me dan ben je wel "schoon" van binnen hoor. Nu het onderzoek dat was de eerste keer al een kleine nachtmerry.
De arts kwam dus gewoon niet verder, het was stop... hij dus iedere keer op en neer aan het stoten met die kamera achte in mijn kont, nou je gelooft wel dat ik betere tijden had gehad he? Na ruim een half uur stopte hij uiteindelijk en gaf op. Tranen biggelden me over mijn wangen en lag te huilen als een klein kind. Ondanks allerlei pijnstilling die gewoon niet werkte, althans niet voldoende. Nou de arts vertelde toen dat hij dit niet echt al eens had meegemaakt. Had ik dus weer ;-)
In overleg is toen besloten dat ik een oproep zou krijgen voor een röntgen van de darmen. Toen ook weer 2 dagen vasten en weer een ander smerig goedje gedronken. (echter veel minder smerig als dis laxabon) Tijdens de röntgen kon de arts toen "niets" zien. Ik dus blij, en naar huis toe. Krijg ik 2 weken geleden onverwachts weer een oproep voor een kolloskopi. Ik belde dus naar het ziekenhuis om te vragen hoe of wat. Geen arts had zich meer gemeld en ik was dus zeer verbaasd om de oproep te krijgen. Nou er was dus toch "wat" gezien en ze wilde het onderzoek nog eens uitvoeren. Ik toen helemaal "over de zeik". Ze duidelijk gemaakt dat ik dat niet meer wakker wilde meemaken, dus dat ik een narcose wilde. Na gepraat met doktor over en weer toch een goedkeuring voor een narcose. Ik zei gewoon ik doe het onderzoek niet als ik niet onder zeil ga, dan blijven die poliepen maar fijn zitten.

Nu was dus gisteren de lang verwachte dag (maar niet heus) aangebroken. Eerst dus weer 2 dagen vasten en die vreselijke zooi drinken. Nu kreeg ik maar 3 liter weg, de laatste liter heb ik weer terug overgegeven. Vreselijk wat een gore zooi is dat toch... Vraag me af of ze daar niet iets meer smakelijkers voor kunnen uitvinden?
Nu dan smorgens hoefde ik tenminste niet die 1,5 liter nog daar te drinken omdat ik dus narcose kreeg. Een geluk tenminste! Maar toen werd het dus 3 x een lavemang. Ik weet niet of dat ook zo op zijn nederlands heet, maar zoek het effe op, een klysma is het :-; Nu dus in totaal 3 liter water naar binnen gewerkt, en kwam ook weer net zo snel eruit. (sorry tis niet zo'n lekker onderwerp vandaag :-) )Maar liever 10 x een lavemang als 1 liter van die zooi drinken!
Om 13 uur lag ik dus op de tafel en werd infuus aangebracht (dat ging zowaar in 1 x goed) Ik ben nl. erg moeilijk te steken ze willen me niet eens hier en in Nederland als bloeddonor... het is zelfs gebeurd dat ik op mijn vree werd gestoken om daar een infuus te plaatsen, dat wil wel wat zeggen ;-)
Ik dus onder zeil en na kleine 1,5 uur waren ze klaar met me, nou dat heb ik ook geweten. Ik hoorde naderhand dat ze met 3 artsen hebben geprobeerd om "door" te komen maar het was op de zelfde plek als vorige keer "STOP". Ze hebben dus flink lopen te stoten en te duwen maar gelukkig heb ik daar "niets" van gevoeld. Nou ja, ik heb dus enrom veel medicatie gekregen omdat mijn hartslag en bloeddruk wel enorm regaeerden op de "pijn" De narcotiseur heeft me dus flink plat gespoten. Ik ben naderhand naar de recovery gegaan en daar een hele tijd gelegen. Ik heb nog een hele tijd enorm veel last gehad van de ingreep. Mijn darmen die stonden op "springen" voor mijn gevoel. Nog de nodige pijnstilling meegekregen en daar gekregen en toen mocht ik naar huis toe. Toen ik na 1,5 uur half slapen, liggend, pijn hebbend in de auto thuis kwam ben ik linea recta naar mijn bed gegaan en daar nog eens medicatie genomen. Gelukkig goed geslapen vannacht. Nu ben ik dan al vroeg wakker en het gaat een stuk beter met me. Gelukkig maar...

Maar nu moet ik dus weer verder met onderzoeken, eerst weer een röntgen en dan waarschijnlijk weer een kollosopi of anders een operatie om die dingen te verwijderen. Dus ik heb nog wat leuks in het verschiet liggen.
Ik ga weer effe naar mijn bed toe, nog wat slapen en uitrusten. Ik wens jullie een fijne dag toe! Lieve groeten S10

1 opmerking:

Anoniem zei

Lieve Stien een dikke knuffel voor jou!