donderdag 25 december 2008

Julåtta

Dat is de mis die smorgens in alle vroegte gehouden wordt hier in Hälla.
Nu begint de mis om 8 uur, tis eigenlijk niet echt een heilige mis maar gewoon een samenkomst met een kerkelijke inslag. Daarna kwam de bekende zweedse fika :-) die was trouwens erg goed en lekker. Ze hadden wel 10 verschillende soorten koekjes en taarten.

Vroeger was die de eerste mis al om 5 uur!!!! dan gingen ze met paard en slee met fakkels en ook met bjällrar (van die belletjes aan de slee en het paard) met veel geluid naar de kerk toe. Nu is dat niet meer zo, maar toevallig werd er vanmorgen in de mis eraan gerefereerd. Ik zag het zo voor me. Heel nostaligisch he....

Nu is het lekker mild hier(-5), dus ik had vanmorgen mijn nieuwe spark genomen. Die had ik van Rob kado gekregen voor de kerst. Het is een soort van slee met lange runners waar je dan op staat en dan iedere keer met een voet je voort pedaalt. Het gaat erg snel (zeker als het goed glad is en je lekker kunt glijden.)
Was blij dat ik de spark had genomen ipv de auto die ik normaal neem. Het geeft je toch meer een gevoel van ff buiten zijn en lekker doorwaaien.

Toen ik daar was, gelukkig ook nog eens op tijd ;-), waren er in totaal ongeveer een kleine 40 - 45 personen daar. Niet allemaal vanuit Hälla hoor, maar van diverse dorpen rondom alsook van uit Åsele. Er was zelfs een klein koortje wat regelmatig wat zong. Hier in Zweden zingt men erg veel tijdens de diensten, niet alleen het koor dus maar wij ook, allerlei psalmen. Het was een heerlijke sfeer daar op deze kerstmorgen in ons bönhus!
Ben altijd zo blij dat ik me dan toch de moeite heb genomen om er ff heen te gaan.
Tegen 10 uur was ik weer thuis. Rob was toen al op maar pap en mam lagen nog te slapen. Nu zijn ze ondertussen allemaal opgestaan.
We gaan ff brunchen en dan gaat Rob trainen met de hondjes.
Nou fijne kerstdag en geniet ervan he!
Wij gaan van mijn eigengebakken kerststol smikkelen (de eerste is al bijna half op!)

Veel liefs, S10

Geen opmerkingen: