vrijdag 30 mei 2008

Binnenkort wat rust????

Nou laten we het hopen in ieder geval..... en dan te bedenken dat we naar Zweden zijn gekomen voor de rust!!!! Ik heb het nog nooit zo druk gehad... Het probleem met mij is dan ook dat ik overal met mijn neus bij wil zijn en bovendien ook nog eens alles, nou ja alles, maar wel bijna alles leuk vind. Ik doe hier heel luxe bijna alleen dingen die ik ook echt leuk vind. Dan heb je het dus druk...

Nu dan dit weekend, mijn werkweekend ook nog eens. Maar ook nog hoop er om heen. Ik heb nl. een judge kursus, een domare konfereans in Sundsvall, nu ook niet precies naast de deur, maar slechts 250 km verderop. Ik ben nl ook "scheidsrechter" op sledehondenwedstrijden. Daar hebben we dan af en toe een opfriskursus voor, en dat is dan juist nu dit weekend dat ik werk. Ik werk nu vanmiddag, vanavond tot 23 uur en dan naar huis. Tas is al ingepakt, en dan morgenvroeg vertrek ik naar Sundsvall toe. Daar begint de kursus 12 uur, dus hoef niet zo enorm vroeg uit mijn nest te vliegen... dat scheelt weer he? Dan kursus tot zondagmiddag, dan vertrek ik iets eerder daarvan op weg terug naar Åsele, direkt naar mijn werk, ik moet er nl. om 15 uur weer beginnen tot 23 uur op de zondag. Hoef zo dus alleen de zaterdag vrij te nemen. Scheelt weer een dag zo. Maandag ben ik dan wel vrij. Scheelt ook weer een hoop :-) Het zal wel een zeer leerrijke dag worden. We overnachten op de kursus plaats, een hotel "Sidsjö hotel" in Sundsvall. http://www.sidsjohotell.se/ Alles verder verzorgd dus daar hoef ik me geen verdere kopzorgen over te maken. Scheelt ook weer een slok op een borrel he!

Nu dan vandaag, ga ik verder met planten en bloemen, ook nog ff in de tuin wat werken. En misschien als ik het nog red wat verven.
Hier ons huis, en heeeeel veeeeel andere huizen in Zweden zijn rood geverfd met een zgn. "faluröd" verf een afval produkt van voreger uit de ijzererts winning. En ze kwamen er achter hier dat het ook nog eens goed hielp om de houten huizen te beschermen tegen allerlei weersinvloeden. Het is perfekt! Ze noemen het ook wel eens "fattigmans färg" verf voor de arme mensen... hij kost dan ook niet veel en het is heel gemakkelijk om te verfen. Hoeft niet te schuren, eventueel met een borstel er over heen en wat opruwen als het slecht er uit ziet. Dan gewoon soppen er over heen. Het nadeel vand ie verf is alleen dat ie afgeeft, hij geeft geen dichte laag nl zoals bijv acrylverf, maar ligt los er op en trekt in het hout. Als je dan over het hout veegt dan kan je een rode hand hebben er na. Of een rode veeg op je witte jas :-)))) verder is ie super. Voor een grote emmer betaal je ongeveer 10 euro (als ik me goed herinner, ong 100 sek. )

Ik heb een gedeelte van de schutting bij de honden achter al gedaan, nu dan kijken wanneer ik de rest klaar krijg. Wil dan ook nog de oude schutting nog eens penselen, en de poorten. Daar dan meteen het gaas in zetten, draad, zodat de honden niet uit de speewei kunnen. Nu staan de poorten er, al geverfd maar dan zonder gaas en draad er in, dus ze lopen gewoon door de poorten heen naar buiten toe. Nu scheelt het wel dat onze honden niet weg lopen, maar toch, het is wel een zo fijn idee als de speelweide helemaal dicht en afgesloten is voor onze doggies... Nu maken ze zo af en toe een tourtje, utflykt achter de hertjes aan, en dan voorkom je dan zo wel.

We hebben nog genoeg werk hier hoor... voor wel de komende 50 jaar of zo. Dat heb je dan ook als je een oud huis koopt he. Maar tis wel een lief en gezellig huisje (vind ik dan toch :-) ) maar ff hier wat foto's neerzetten... De sneeuwfoto's zijn door Anita gemaakt.




Nou ik ga weer snel verder, en meld me wel weer na het weekend.
Liefs S10


2 opmerkingen:

Stordalen Gardsbruk zei

Sodeju wat een leuk huis S10! Om jaloers op te worden. Ja, dat je aan zulke huizen blijvend werk hebt, is bekend. Zelfde hier in Noorwegen. Maar je woont toch een stuk comfortabeler dan in Nederland. Tenminste, wij wel. En in NL woonden we nog in een dorp. Maar toch, niet zoveel erf als hier. En als we nog eens een boerderijtje op de kop kunnen tikken, dan zitten we net zo gebeiteld. Maar daar hoort wel tuin- en huisonderhoud bij. Het zij zo. Is trouwens ook wel leuk en luxe als je het kunt doen als je er tijd voor hebt. Relaxed hoor.
Ben benieuwd naar het verslag van de cursus enzo.
Tot een volgende keer dan maar weer.

Groeten
Tine

Christien zei

Hee Tine, wat leuk dat je regaeert!
Respons van de andere kant is altijd erg leuk!
Hier wordt het nu eindelijk beter weer.
Mijn moestuin is nog neit echt ervan overtuigd dat het mooi weer wordt en blijft... maar dat komt wel. Daarentegen het onkruide is echt bezig met een groeispurt!
groeten en tot volgende keer weer
S10