maandag 26 mei 2008

rust na zo'n weekend?

tis maar de vraag of er nu rust komt... ben bang van niet. Maar ja ik doe het me zelf allemaal aan he.Ik heb nu een heel druk weekend achter de rug.
Allereerst vrijdag, was ik gelukkig vrij, en heb ik van alles en nog wat gerommeld. 'S avonds hadden we dan feestje om Jeanette te vieren, 30 jaar werd ze.

Hier een foto van haar en haar moeder Inger, die ook een vriendin van me is. Zijn beiden op zondag jarig. We waren met 16 vrouwen daar, dus een hele hoop gekwebbel....




Dan op zaterdag morgen vroeg op en na de show toe. Vertrok al voor 5 uur, allejezus vroeg dus... Was er wel mooi op tijd. De show ging niet goed. Tindra is helemaal uit vacht en ziet er dus niet uit. Ik had gewoon niet moeten gaan eigenlijk, maar der was ook de ALV van de klubb dus was er toch, dan kan ik net zo goed ook uitstellen. Nou mooi niet dus... ik kreeg een 3e prijs, das niet goed, jammer maar helaas.
Maar ze heeft een 1e prijs gehad in Åsele dus ik mag met haar starten op de jachtproef. Dat gaan we dan ook doen als alles goed gaat met de jacht.
Ik heb daar geen foto's gemaakt van de tentoonstelling zelf, was ook moeilijk, ik was maar alleen met Tindra :-) maar heb wel naderhand wat foto's van mijnoogappel gemaakt (ögonsten heet dat op zijn Zweeds)
Hier komt ze dan Tindra de naakthond














Ik heb wel foto's gemaakt van de reis, veel mooie foto's geschoten.
Het was ook niet normaal meer hoeveel dieren ik had gezien...
Ik heb een schitterende reis gehad, wat een natuurreis was het zo,
ik zal eens schrijven wat ik allemaal heb gezien, en ik hoop dat ik niets vergeet...

op de heen en terug reis, 3 elanden heen, 1 terug, 2 vossen, 3 herten, heel veel tjäder en orrer (auerhaan en korhoenen) diverse traner (kraanvogels)canadeense ganzen, eenden (diverse soorten ook) een 7-tal hazen. Grappig is dat ie nu helemaal bruin zijn met dan alleen witte sokjes nog ;-) 1 eekhoorn, sprong over de weg net voor de auto, maar redde het nog. 2 katten, die ook over de weg sprongen... (ook beiden overleefd) het enige wat ik niet heb gezien zijn rendieren.
volgens mij was het nog wat meer, maar ik kom er ff niet op...
een echte dierentuin dus zo. Ik heb wel wat foto's, zal ze hier dan maar plaatsen ook :-)



oh ja smorgens net toen ik wilde vertrekken bij ons dan 2 bevers, die plontsten en efter en in de Stafseleån. (hier bij ons huis...)
de foto's van de bever zijn niet zo duidelijk, had geen mogelijkheid om wat dichter bij te komen. Je ziet dat het grove korrel is, maar ja het gaat maar om het idee he.
De bevers zijn trouwens flink bezig om hier onze berkenbomen te snoeien. Ze kappen ze neer en bijten dan het nieuwe aankomende loof er van af. Af en toe zwemmen ze voorbij met halve bomen ;-)

Na de ALV was er nog eten met zijn allen, we waren ongeveer 22 personen. En direkt erna ben ik doorgereden omdat ik onze vrienden in Sollefteå nog wilde bezoeken, de fokkers van onze Åkej, Åsa en Åhman. Åkej was diegene die ik laatst heb geopereerd ;-) Daar lekker ff geklept en toen weer door naar huis toe. 22 uur was ik thuis, en ben ook effe erna meteen mijn nest in gedoken.

Hier komen zo maar wat foto's die ik onder het rijden (!!!!) heb genomen...
maar goed dat het hier zo rustig opd e weg is he ;-)
Vond ze niet slecht al zeg ik het zelf. Zie je hoe mooi de natuur hier is in Zweden. De eerste foto is smorgens vroeg genomen tegen 6 uur, en de andere tussen 21.30 en 22 uur. Met name die foto's van de zonsondergand vind ik erg mooi.






Zondagmorgen eerst naar Inger en Jeanette toe, daar gefeliciteerd en wat lekkers gegeten. Wel mooi SB proof, hun doen ook een soort van sb, maar dat heet dan stenålderskost. (eten uit de steentijd) is vrijwel hetzelfde alleen eten hun naar verhouding veel meer vetten als dat wij bij SB doen.
Verder (bijna) geen KH, alleen de langzame dan, niet de snelle. Het werkt goed hoor!

Zondag middag was Janne hier, Elsa kwam ook nog met Anders. Janne had 3 bijenvolken met zich mee. Ik had er 4 besteld, maar het werden er maar 3. Maar ikw as allang blij dat ik weer bijen had nu. De oude volken, de dode, opgeruimd en de nieuwe op een andere plaats gezet. Wat verder van huis af nu, op de wei.








je ziet de bakken staan nu voor de planken, dan hebben ze wat schut ervan. De bakken staan nu toch vrij open op de wei, maar eens kijken hoe dat gaat, anders moet ik ze alsnog gaan verplaatsen. Hier zie je zo'n bak hoe die er uit ziet. (wat dichterbij dan)



Nou ik ga weer afsluiten, heb eigenlijk nog zo veel meer te kleppen, maar dat komt wel weer een andere keer.
Oh ja, de film was erg mooi, zeer goede film, als ie ooit in Nl komt moeten jullie zeker eens gaan kijken. Alhoewel ik denk dat ie daar bij jullie niet echt begrepen wordt, de film, ook de hoofdpersoon. Maar hier in Zweden hebben mensen erg veel last van roofdieren. En ik denk ook dat in de toekomst dat hier een heel groot probleem gaat worden. Niet alleen de wolven, maar zeker ook de beren.
Maar daar kleppen we wel weer een andere keer wat over.
Fijne dag allemaal en sköt om er (zorg goed voor jezelf!)

Liefs S10








3 opmerkingen:

carla zei

ik heb al div. malen op je Blog gelezen en ik vind het erg leuk zoals je schrijft en die foto's die je nu er op gezet hebt vanuit de auto heel herkenbaar, echt Zweden, geweldig weer om te zien.

groetjes, Carla

Stordalen Gardsbruk zei

Nou nee, niet echt rustig, maar wel prachtige tochten zo te zien.
Bij ons is de temperatuur echt lekker omhoog geschoten. We kijken de plantjes uit de grond. Maar voor de groenten is het ook hier nog veel te vroeg. Zal waarschijnlijk niks worden met je boontjes. Jammer, juist zo lekker en hier in Noorwegen niet vers te krijgen.
Wat een prachtige tocht heb je zo, bijna verplicht, gemaakt joh. Wij hebben zo vaak een vakantiegevoel hier. Terwijl Andrea toch gewoon aan het werk is als alles normaal is. Maar het naar je werk toe rijden is al een soort vakantietochtje.
Ik blijf je blog lekker lezen. Vond je hond er best goed uitzien, maar ik heb danook geen verstand van honden en al helemaal niet van jachthonden enzo. Maakt niet uit, blijft interessant om te lezen.

Groeten
Tine

Christien zei

bedankt meiden! leuk dat jullie wat schrijven..
ik heb af en toe het idee dat niemand het leest :-)

bedankt en liefs, S10