donderdag 15 mei 2008

Solfångare

Ja maar ff snel vandaag, het ziet er naar uit dat het mooi(er) weer gaat worden.
Gelukkig maar hoor, ben al die kou wel beetje zat nu, wil zon hebben, en een kleurtje. De tuinset staat al buiten maar is nog niet gebruikt geworden. Misschien dan vandaag? Who knows???? Zo meteen maar eerst de tuin onder handen nemen, is wel nodig gras en onkruid staat hoger als de plantjes... ik had nu 4 dagen vrij doordat ik 2 had geruild met mijn collega, maar echt veel zinnigs heb ik niet gedaan hihihi. Nu dan de laarzen maar aan en gaan met de banaan, euh de schoffel en skötskärra (kruiwagen).

Gisteren avond dan de kursus gehad, solfångare, dat is een zonnevanger vertaald. Een houten bak met glas of soort plastiek er over heen die dan de lucht erin opwarmt en via een ventilatie systeem naar binnen blaast. Een kompletering voor de herfst en lente periode om extra gebruik te maken van de zonnewarmte.De mijne wordt iets anders als de standaard solfångare omdat ik hem in de kelder ga gebruiken om daar dmv een extra ventilator de warme lucht in te blazen en aan de andere kant de lucht uit de kelder te trekken. Door dat de lucht warmer is, gaat een gedeelte van het vocht mee naar buiten zo. We zullen wel zien of het allemaal zo lukt als ik gepland had.
Ik heb gisteren nog wat foto's gemaakt, hier komen ze

hier worden de hoeken vastgezet, eerst voorgeboord en daarna geschroefd. (met houtlijm ertussen)(Christer, Berith en Lennart)


hier zet Berith de houtlijm op de planken om naderhand de plaat erop vast te lijmen en te schroeven. (Berith en Ulf)


de plaat, achterkant wordt er op gelegd (Ulf en Christer)


welverdiende (???) fika pauze (Lennart, Erik en Ulf)


fika heet dat hier (Lennart en Erik)
ja dat is het nadeel als je foto's maakt, dan sta je er zelf nooit op :-)))

@Anita, veel sterkte vandaag en ik denk aan je.

liefs S10

2 opmerkingen:

Stordalen Gardsbruk zei

Hallo S10,
Dank voor je reactie in ons blog. Ik ben meteen enthousiast begonnen jou verhalen te lezen. Ben al een heel eind, maar ik bewaar ook nog wat voor later. Leuk hoor, om op deze manier je een beetje te leren 'kennen'.
Prettige vrije dagen toegewenst vanuit een regenachtig Rjukan.
Groeten
Tine

miranda zei

hej stien heb lekker alles door gelezen heerlijk hoor.
En prachtige fotos er bij ontzettent leuk.

Vond het leuk je even ge zien te hebben was kort maar toch leuk.
Maar we sprekken snel weer wat af.

Groetjes.
Miranda