dinsdag 13 mei 2008

Elanden, elanden en elanden!


Het is de tijd van het jaar weer.
Nu gaat het gebeuren, de koeien gaan kalven. Dan worden de oude kalven van vorig jaar weg gestoten door de moeder. Dat gaat er soms erg grof aan toe. De kalven weten dan vaak niet eens waar ze aan toe zijn... Nu is die tijd nog niet helemaal hier, maar ze zijn wel flink aan de wandel, de elanden....

Gisterenavond kwam ik na mijn werk naar huis gereden, zag ik eerst tussen Åsele en Östernoret een koe aan de rechterkant van de weg staan. Een mooie koe, flink groot en statig. Ik reed dus verder naar huis toe, en zag ik bijna op het zelfde stuk waar ik vorig jaar mijn allereerste eland kalv (smorgens) en naderhand op de dag (smiddags) de koe heb geschoten..... daar stonden nu 3 elanden. Een, de koe, midden op de weg, bleef ook pontifikaal staan en keek me aan met een blik van "wat mot je?" toen ik stopte met de auto zag ik dat aan de linkerkant in de berm, en het bos, nog 2 kalven stonden te kijken. Wat een heerlijke afsluiting van een dag. Ik had dus weer eens geen kamera bij me... ships....
Maar gelukkig heb ik wat foto's "op lager" dus plaats er hier wel wat neer nu.
Hier een kalv wat nu net de weg oversteekt. (kalv schrijf je op zijn Zweeds ;-) en ik zie dus dat ik de hele tijd kalv schrijf i.p.v. kalf... hoezo halve Zweed????)


Ik blijf het schitterende dieren vinden, zo statig en groots... hier een stier in Bjurholm, een elandenpark hier in de buurt (ongeveer 150 km) Mooi toch deze dieren?


Het ziet er naar uit dat het weer een schitterende dag wordt. De zon schijnt al weer volop. Ik ga zo meteen weer een poging wagen om te gaan lopen. Daarna nog ff de tuin in. Vanavond hebben we ALV (årsstämman) van de GSHK (Gafsele slädhundsklubb, de Gafsele sledehondenklub) Daar ben ik kassör (penningmeester) van. Morgenavond hebben we de kursus "Bygga din egen solfångare" (bouw je eigen zonnevanger) dan maken we een houten kist met glas of iets dergelijks die dan daarin de lucht opwarmt en zo dan cirkuleert. Dan kan de warme lucht eruit, en blaast zo de woonkamer, kelder of keuken in. Met name in voor- en najaar kan dit een aardige hulp zijn bij de opwarmning van je huis. Ik zal wel kijken of ik wat foto's kan maken daar.

Verder ben ik nu vrij tot en met vrijdag, zaterdag mag ik weer werken. Dit doordat ik 2 dagen geruild heb met een kollega.

Oh heb trouwens nog een sollicitatie geschreven, bij de kommun (gemeente) vroegen ze een ekonomisch medewerker, dus dacht heb niets te verliezen, ik ga het proberen.
Verder nu niet zo veel meer, ik ga weer ff verder, tot later!

Vergeet niet, geniet van het leven!
Liefs S10

2 opmerkingen:

Anita Pictures It! zei

idd heel bijzondere dieren die elanden. Leuke foto's!
Veel plezier met de ALV, ik heb de trailfee overgemaakt ... ;)

Christien zei

ja ze zijn net lange steltdieren... poten zo veel langer als de rest van hun lijf. Maar zoooo mooi en impossant.
Net als de rendieren horen ze er hier gewoon bij. Ik kan nog steeds zo blij worden als ik een rendier of een eland tegen kom... weer een dag met een goudkantje ;-)

ok hoor, ik hoop dat de alv goed gaat!