zondag 11 mei 2008

een druk weekendje

Ja, over wat te doen, heb ik geen klagen hoor!
Mijn weekend zat behoorlijk vol. Begon dus op vrijdag al, de jacht-avond.
We waren in totaal 9 personen, 8 mannen en ik zegt de gek...
we hadden gegeten bij Lisa in de "Timbergrillen" (houtgril vertaald) daar had ik een entrecote genomen met knoflookboter, erbij een salade. Dus erg verantwoord, alleen de entrecote... wat jammer dat je zo een heerlijk stuk vlees kunt verklooien. Vroeg nog of ie "medium" tot "rare" kon. Ja dat was geen probleem, maar waarschijnlijk was er iets fout gegaan in de kommunikatie, want ik kreeg me daar een heel mooi stuk gebakken zool op mijn bord. Normaal zou ik er wat van gezegd hebben, maar aangezien Lisa een goede kennis van me is, wilde ik dat niet doen daar... Dus heb braaf mijn schoenenzool opgegeten en de salade erbij. En dan vind ik het zoooo jammer dat je normaal zo'n lekker stuk vlees kunt verorberen en dat mag dan helaas niet zo zijn. By the way, heb vandaag zelf entrecote gebakken met een kruidenboter erbij en die was verrukkelijk.... ook wel erg bloedig (die van mij in ieder geval, Rob de zijne niet, die wil de zijne wat meer doorbakken hebben.... zonde hoor....) Wel een gezellige maaltijd zo met zijn allen. Na een verrukkelijke koffie speciaal, met een hazelnootsaus en mjukglas(softijs) toen door naar de schietbaan. Daar ieder een aantal series geschoten. Ik heb dan altijd het gevoel dat ik me moet bewijzen tegenover al die kerels in het jachtteam. En dat lukte ook nog :-))) Ik had alle series op de stilstaande eland midden in de "roos" geschoten, dus 5 en 5.1 tref. Op de lopende eland was het iets minder. Maar ja dat was voor allen een stuk minder.

Hier een voorbeeld van de eland figuur waar we op schieten.

Ik zal eens vertellen hoe dat in zijn werk gaat.
Je staat in een soort van huis te schieten naar buiten toe, en daar komt dan op ongeveer 80 meter afstand een eland voorbij (een mechanische eland dan wel ;-) )Hij komt eerst van rechts naar links toe, verdwijnt dan weer, en komt vervolgens weer van links en loopt dan naar rechts toe.
De eland komt dus aan de rechterkant naar buiten, en staat eerst stil, dan schiet je je eerste schot, dan begint ie via een geluidssensor te lopen, dan moet je 2e schot schieten. Dan komt ie vanuit de wal weer naar voren en gaat dan nu van links naar rechts toe, eerst stilstaande eland weer, en daarna lopende eland schieten. Dus elke serie bestaat uit 4 schoten. Nu moet je voor een goedgekerude serie alle 4 de schoten tref schieten, dus niet zo maar eland raken maar binnen een bepaald "trefgebied" raken. Een goede training voor dat je aan het jachtseizoen begint. Nu is het zo dat je kunt schieten op veel mogelijkheden, je kunt vrije hand schieten, met beetje steun, met komplete steun. Ik schiet altijd op de schietbaan zonder steun, en dat is het moeilijkst. Mijn redenatie is zo dat als je zonder steun kunt schieten, en treft dat je dan grotere kans hebt om met steun te treffen ;-) Maar diegene die met steun schieten en treffen, het niet zeker is dat hun zonder steun kunnen treffen. Beetje jagershumor is dat... ;-)
Hier staat Thomas te schieten, zodat jullie een idee krijgen hoe het er uit ziet.


Nou na een aantal series geschoten te hebben zijn we naar Martin thuis gegaan en daar nog gezellig de avond doorgebracht. Ik zat aan de Trocadero, een typisch zweeds frisdrankje, lijkt beetje op Rivella. De kerels aan de whiskey en het bier..Was wel wat laat geworden, tegen 1 uur was ik thuis en meteen nest in gekropen.

Nu was het zaterdag, en schitterend weer, de zon scheen al smorgens vroeg en we waren op tijd op om van alles en nog wat te doen.
Ik ben begonnen met de tuin, ik heb een grote moestuin waar ik van jaar tot jaar verschillende dingen zaai en poot. Het ene jaar bijna niets en de andere jaren volle bak... Het is heir erg moeijlijk om bepaalde dingen te zaaien, maar nu is het al erg vroeg warm en sneeuwvrij dus dacht ik ga dit jaar maar weer proberen om flink wat erin te gooien. Nou dat heb ik dus gedaan.

het resultaat van 1 dagje zaaien....

Rob heeft de tuin geploegd met onze frees, ploeg... die trouwens zaterdag de sloot induikelde.. Dan wil ie dus te dicht langs de rand gaan ploegen en kukkelt de ploeg zo het water in, loopt dan het heuveltje af en zo de sloot in. Met de quad hem weer eruit getrokken. Nu is de motor volgelopen met water dus moet ie weer nagekeken worden. Maar allez hij is eruit nu. Gelukkig was Rob net klaar met het grote gedeelte waar ik de tuin op heb.

De frees, helaas niet zo'n scherpe foto... was van flinke afstand genomen.

Verder hebben we nog ons aardbeien veld schoongemaakt en korrels gestrooid. Vorig jaar had ik nl. wel veel blad maar weinig aardbeien, dus nu maar wat kunstmest eraan gegooid. Wie weet of het helpt. Als het niet beter wordt dit jaar dan gaan in het najaar alle planten eruit en neem ik stekken van de oude planten. Maar eerst kijken hoe het gaat.

ons aardbeien veld, (niet echt klein he...)


kijk eens hoe mooi de planten er al opstaan...

Na al dat werken in de tuin heb ik ook nog dit weekend de tuinset opnieuw ingeolied...was ook wel weer nodig :-( Hij is behoorlijk verkleurd, mede doordat ik vorig jaar niet had geolied... nu wel te laat, maar had niets beters te doen ;-)


hier nog een foto van de hoge waterstand...

normaal staat het water alleen voren aan, nu op de myren achter de begroeing is alles helemaal nat... een heel groot zwembad zo in onze achtertuin. Genieten zo van dit uitzicht he?

Nou tis weer een heel verhaal geworden. ik ga nu maar stoppen, de rest vertel ik volgende keer wel weer.
de groeten S10



1 opmerking:

Anita Pictures It! zei

Ik moet toch echt ooit een keeri n de zomer komen, want het ziet er zo bizar uit zonder sneeuw .....