zondag 3 mei 2009

Eindelijk balletjes!

Ja, ik hoor jullie al denken, balletjes???? Zo noemden wij, Rob en ik de puppies in Chrissy's buik. Ze waren zo levendig en aktief. En onze Chrissy loopt maar met alles te dragen en is zo gek op balletjes, dus zo kwam het dat ze "balletjes" heetten. Maar ja jullie snappen het al! Joepieeeee ze zijn geboren!
Na 4 nachten voor de werpkist te hebben gelegen is het dan nu toch eindelijk gebeurd! Chrissy heeft 6 puppies gekregen. Whow dat was een hoop hoor. Meer als ik gedacht had, had zo'n 4 stuks verwacht. Maar het zijn er 6 geworden, 4 teefjes en 2 reutjes. Ik zal ff pennen hoe het ongeveer gegaan is vannacht.

Ze begon tegen 1.45 erg onrustig te worden, hoop gehijg en gekwijl, veel krabben in de bak en erg aanhankelijk, ze kroop onderhand in me op de matras. Iedere keer haar na een tijdje weer terug naar de bak gestuurd. Maar iedere keer kwam ze toch weer aankruipen naar me toe. Ze wilde steun hebben, was onzeker. Ik heb toen eerst ruim 2 uur opgezeten met haar en het schoot niet echt op. Af en toe wat weeën maar niet dat het doorzette. Tegen 3 uur was het wat meer weeën en 20 minuten later was het helemaal rustig. Ze sliep zowaar 2 uurtjes! Tegen 20 over 5 werd ze weer erg onrustig, hijgen, kwijlen en dan weer over, zo ging het tot half 8 toen de eerste pup er uit kwam. Het was een ware leidensweg voor haar. Het was een grote pup, teefje in een stuitligging. Ze krijste het uit van de pijn. Ik heb toen zachtjes de pootjes van de pup gepakt en iedere keer als ze wilde persen wat meegeholpen, zachtjes aan de pootjes getrokken zodat ze er uiteindelijk toch uitfloepte.
Chrissy deed verder niets, geen vliezen openscheuren of kapot bijten van de navelstreng, niets.... ik had zoiets van als dat maar goed gaat. Ik heb toen de pup eruit gehaald en flink drooggewreven. Meteen gewogen en wat kenmerken opgeschreven. De tweede pup kwam nog binnen de 15 minuten erachter aan. Een reutje die er uit ziet als een koetje.... Daarna was het uurtje stop en kwam de 3e pup tegen 8.50 naar buiten kijken. Chrissy deed nog steeds niet echt moeite om de pups schoon en droog te likken. Maar het ging wel beter en beter met haar moederinstinkt. Ze poetste ze wel als ze aan het drinken waren. 4e pup was 1 uur later daar, weer een koetje, een leuk teefje. 10 minuten daarna kwam nummer 5 eruit piepen. Weer een reutje! Nummer 6 had ik niet meer verwacht maar die kwam er klein uurjte erna tegen 10.45 naar buiten. We hebben nu 4 teefjes en 2 reutjes die varieren in gewicht tussen 375 gram tot 475 gram (grof gezegd) Mooie pups die goed eruit zien.
Chrissy is een trotse moeder, maar toch enorm moe. Ze poets de puppies dat het een lieve lust is nu en wil niet weg uit de bak. De laatste pup heeft ze ook helemaal zelf gedaan, dus denk dat ze er ff in moest komen. :-)
Hier komen wat foto's van vandaag.
Het is wel voor mij een helse leidensweg geweest daar ik vannacht zo veel pijn heb gehad in mijn buik en rug. Ik heb tot 2 x toe de telefoon in mijn handen gehad om te bellen naar het ziekenhuis voor de ambulance, maar wilde niet weg gaan terwijl Chrissy aan het werpen was. Dus flink wat pijnstillers gegeten en zo de nacht door geworsteld. Vandaag ook nog aantla keer getemp en ik had hoogste temperatuur 38,8 en nu zit ik op de 38,3. Toch maar ff in de gaten houden anders moet ik morgen maar weer naar het ziekenhuis toe.

Nou tot de volgende keer weer,
Liefs S10

2 opmerkingen:

Gonny zei

Ja, en ze zijn leuk! Wat een treffer om op deze heuglijke dag bij jullie binnen te stappen met Nederlandse beschuit met muisjes bij ons! Want die had je besteld en het is wel heel toevallig dat we langskwamen op deze dag van geboortes!!! Heb er al een paar vastgehad. Stevige leuke pups!
Veel geluk ermee.
Liefs
Gon

Anoniem zei

Gefeliciteerd Chrissy met je kindjes. Zit er een witje bij?

Kus van Anita