vrijdag 4 juli 2008

afgelopen week....






















Ja mensen, sorry hoor, maar had ff weinig tijd om hier wat neer te bloggen... heb veel gewerkt deze week, en druk met van alles en nog wat geweest.
Zal ff snel door de week heen lopen zodat jullie niet echt wat hoeven te missen ;-)

Laatste bericht was van donderdag 26e toen ik beren heb geschoten!
Niet dood maar wel geraakt op de schiet baan hihihi.
Vrijdag hebben we de kap/klyv machine gehaald, pas na de middag hoor. We hebben toen een tijd lopen te emmeren eer we hem goed aan de gang hadden. De zekeringen hier knalde er steeds uit. Toen we die in orde hadden, er was wat fout in de klyv gedeelte, was er nog wat anders wat niet goed werkte, dus na bijna 2 uur vloeken en tieren hadden we de machine goed aan het lopen.
Rob had het geweldige idee gehad om hem als eerste bij de houtschuur te zetten, met als gevolg dat ik ach arme, iedere keer op en neer liep te sjouwen met de berkenboomstammen. Nou was na paar uur bek en bek af hoor.
Heb hem toen ook maar duidelijk gemaakt dat ik dat zo geen 3 dagen ging vol houden.
Kwam nog met voorstel om te wisselen, dat ik zou kappen en kloven en Rob zou slepen, maar dat wilde hij niet. Uiteindelijk zijn we zaterdag morgen begonnen met het inschakelen van onze quad met aanhanger waar we de berkenbomen op stapelden, die ik dan bij de kloof machine er vanaf haalde en op de band legde. Dit ging dus stuk beter! De zaterdag zijn we bezig geweest van smorgens 9 uur tot savonds 21 uur. Met af en toe een eet pauze er tussen. Dus hard aan poten geweest.
Zondag hadden we de machine verplaatst op de wei, waar we de rest van al het hout hebben gekloofd. Ook nog de hele maandag hadden we nodig hoor! Tis echt een enorme berg geworden met al het gekapte hout. Ik heb een gedeelte al de stal in gegooid. Nu de rest nog en dan nog stapelen ook.
Ze zeggen wel eens gekscheren hier in Zweden dat hout de beste stookvorm is, je krijgt het er heel wat keren warm van....De eerste keer als je het kapt, zaagt in de bossen (meeste mensen hebben hier eigen stuk bos) De tweede keer als je het zaagt en klooft. De derde keer als je het houthok ingooit en stapelt. Dan met het naar binnen dragen van het hout, en als laatste met het stoken van het hout in de kachel. Er zijn dan nog mensen die het nog gekker maken en zeggen als je de as naar buiten draagt :D Tja tis maar net hoe je het bekijkt he!


Maar ben blij dat het takke werk voor een groot gedeelte er op zit nu. (tot volgend jaar dan weer he!)
Nu nog zorgen dat het allemaal naar binnen komt, en wel zsm anders heb je weer risico dat het nat regent...
Nou dat was het hout verhaal, t/m maandag dus....

Ben ook nog helemaal vergeten te vertellen dat Rob begonnen is met de stal te verbouwen.... alleen dat ging niet helemaal zoals verwacht.... Hij wilde de stal waar vroeger de koeien hebben gestaan ombouwen tot hondenkeuken en hondenbinnen kennels. Nu was hij daar bezig en zou kijken hoe het dak, plafond in de stal er uit zag... nou wat bleek dat was dus helemaal rot, zo rot als een mispel...
We hadden nog een grote zware multigym op de zolder er boven staan in de stal, die kwam dus vanzelf naar onderen... die stond dus halverwege de boven en de beneden verdieping te hangen. Hardstikke gevaarlijk dus! Rob voorzichtig hele geval afgebroken en naderhand de stal het dak, plafond helemaal eruit gesloopt. Dat was me een ravage, willen jullie niet weten. Er ligt dus ook allemaal zaagspaan tussen de bodem van de bovenste verdieping en het dak van onder, nou er lag dus ongeveer 0,5 - 1 metere zaagspaan in de hele stal te liggen.... samen met al dat rotte hout en peilers... Dat was dus heel wat werk eer dat allemaal eruit was gehaald.
Nu is het allemaal opgeruimd (heb er helaas geen foto's van gemaakt) Maar zal wel wat foto's plaatsen van hoe het er nu uit ziet!
Komen dus later....

Dinsdag was ook een vol geplande dag weer. Tegen de middag kwam een man, vertegenwoordiger van Älvsbyhus, systeembouw van huizen hier in Zweden, die hun concept presenteerde. Erg interessant, was de 2e variant die we er van zagen, vorige week waren we een dag in Ö-vik geweest en naar Sidensjö hus geweest om daar te kijken. Meer klant gericht is dat systeem, maar dan ook veel en veel duurder.
Nu maar eens kijken en rekenen over hoe en wat.

Dinsdag avond had ik tjejskytte, meiden schieten. Dat zijn speciale trainingsavonden om te schieten op de schietbaan voor de vrouwen. Dat zijn erg gezellige toestanden met ook veel gelach en geschiet op de baan. Met de nodige kletspraat erbij en fika natuurlijk! Ik had nu fika mee, rabarberpie en zelfgebakte bullar, kaneelbullar.
Hmmm die waren heerlijk. Rabarberpie met vanillesaus ook niet te versmaden hoor!

Woensdag heb ik hele dag gewerkt en smiddags kwamen de 2 nieuwe koninginnen. Dus moest ik savonds nog 2 avläggare maken, nieuwe volken opstarten samen met de 2 koninginnen. Heb de nieuwe bakken in Gafsele gezet, 10 km verderop, zodat de vliegbijen daar in de nieuwe bak blijven, anders vliegen die naar huis terug (lees oude bak... ) als het minder als 5 km verder is.
Het ziet niet goed uit met de honing opbrengst dit jaar.. hoop toch echt dat het wat beter wordt... anders kost het echt klauwen vol met geld zo...

Savonds was nog het feest voor de 3 feestvarkens van Gafsele, t.w. Kurt die 60 jaar werd, Gunvor, 70 jaar en dan Astrid waar ik vorige week al thuis op visite was geweest, die 75 jaar was geworden!
Leuke avond gehad, nog wat foto's gemaakt ook.

Donderdag en vrijdag verder niet zoveel bijzonder meer. Heb gisteren nog wel in de tuin gewerkt en plantjes gezet en gewaterd.











Vandaag heb ik dag gewerkt en ben wat lui naderhand (tegen 20 uur) op de bank gaan hangen. Nu dan ff nog wat schrijven hier op de blogg. Heb nog paar drukke dagen te gaan nu. Werk t/m maandag nog, afwisselend avond, dag, avond. Dan ben ik 2 dagen vrij. Heb natuurlijk dan weer een vergadering gepland(dinsdag) als voorbereiding voor de hemvänderträff in Hälla, de 16e juli. In Gafsele hebben ze ook een hemvänderträff, Gafseledag'n heet dat daar, en wel op de 12e juli. Dan moet ik werken, maar heb nu zo geruild dat mijn collega hele zaterdag draait van smorgens tot savonds, en ik dan de zondag.
Dus komende tijd nog erg veel te doen...

Donderdag weer tjejskytte!

Vrijdag is een vriendin van me jarig, 60 jaar wordt ze. Anita, de vrouw van de boer hier in het dorp.
Oh by the way, vergeet nog helemaal te vertellen dat ik nog boer ben geweest dit weekend ook. Stig had zijn Anita getrakteerd op een kleie reis, een lang weekend weg, dus heb ik daar de koeien verzorgt en de honden, bloemen en kat. Erg leuk om te doen. Heb mooie foto's gemaakt van de beesten daar. (met name de kalfjes zijn toch erg vertederend) Het zijn vleeskoeien, blandras met Charleroi erin. En dan zwart en rood svensk nog wat huppel de puppel... (weet niet precies hoe ze heetten)





Nou de rest van het programma horen en lezen jullie wel ter zijner tijd hier!
Ik ga afsluiten. Morgen heb ik een lunchtref hier met Anita in het dorp, we hebben een 50-tals kaffet, een jaren 50 kafe, lunchroom achtig iets, daar gaan we dan samen wat lunchen! Als ik er aan denk maak ik wat foto's.

Oh voor ik het vergeet, in 3 vogelblokken zitten nu jonge vogels. In de hier bij de vorodeur, zitten talgöxe, koolmees, 6 stuks in de blok, die bijna uitvlioegen, dat zal niet zo lang meer duren. Morgen nog eens nieuwe foto's maken.

Boven aan de blogg staan wat fotyo's die ik afgelopen week heb getrokken. Van die schitterende lucht, die was zoooo mooi, net alsof die in brand stond.
Ik stuur regelmatig foto's in naar de svt site, die dan ook heel leuk geplaatst worden. Dit is de site http://svt.se/svt/road/Classic/article/615/jsp/Render.jsp?a=363940&d=52619&index=0&popup=true&lid=puff_612857&lpos=extra_0
de foto's nummer 5 en 23 zijn van mij. Kijk maar eens als je wilt.
Het zijn mooie foto's op die site, van het weer en de omgeving hier in Zweden.

Nou ga er een eind aan maken, tis al weer laat nu, ga slapen. Meld me wel weer dit weekend. Laat het jullie goed gaan!

Liefs, S10

Geen opmerkingen: