donderdag 26 juni 2008

Björn skytte.... (beren schieten.....)

Jep nu is het weer tijd ervoor.... het trainen met de hond, konditie training als voorbereidingen voor het jachtseizoen. Met Tindra lopen, ahum....ik rennen en zij los springend door het bos rondknarren. Verder dan fietsen langs de fiets. Daar meot ik nog mee gaan beginnen hoor, band is lek dus dat schiet voorlopig nog niet echt op. Maar kijken of ik hem kan plakken of oppompen, dan kan ik daar ook mee beginnen. Maar dat is de konditie van Tindra, en dan van mijzelf ook, met het joggen... moet nodig weer gaan lopen. Morgen maar weer de schoenen voor de dag halen. Goed voornemen weer!

En dan is het schieten natuurlijk, dat moeten we ook bijhouden!
Nu dan voor de eerste keer in al die trainingen dat ze dit jaar speciale schiettrainingen hebben voor beren schieten. Dit natuurlijk omdat er zo veel beren nu rond lopen. De schietquota is ook enorm opgehoogd dit jaar, dit seizoen, omdat er zo enorm veel beren zijn, die vaak zelfs erg dicht bij de dorpen komen. (närgången = dicht bijkomend) Steeds vaker en vaker hoor je verhalen van mensen die beren hebben gezien, vanuit de auto of zo maar in het bos tijdens bessen plukken, of tijdens werken, plantjes zetten enz enz. het wordt dus echt een probleem hier...

Nu terug naar het beren schieten, het trainen op een berenfiguur om die te schieten, te treffen zodat ie ook in werkelijkheid dood zou zijn.
Het is nl. zo dat ondanks dat de beer een relatief groot dier is, hij een klein trefgebied heeft waarin een dodelijk schot kan geschoten worden. Dus berenjacht is toch een vrij ricisovolle jacht, want je kunt je voorstellen als de beer aangeschoten is dat ie dan niet rustig gaat zitten wachten totdat je een volgend schot afvuurd, dan komt ie heel vaak ten aanval naar de schutter toe. Das eenminder plezante situatie dan hoor, kan ik je wel vertellen. Vroeger waren er zelden of nooit dodelijke incidenten met beren, maar dat is de laatste 2 jaar wel veranderd. Afgelopen herfst zijn er diverse aantal situaties geweest waarin beren de jagers aangevallen hebben en zelfs een enkele keer gedood.

Om in de toekomst problemen met skådskjutning (aanschieten van wild) te voorkomen hebben ze nu dan ook een björnpas in het leven geroepen. Daar wordt je speciaal getraind om te schieten op de beer.
Het gaat als volgt, je hebt een berenfiguur (van de zijkant gezien) die staat eerst op 80 meter, en dan moet je 4 schoten afvuren met stöd (dus met steun) op de beer, die moeten alle 4 in het trefgebied zitten. Daarna loop je na 40 meter van de berenfiguur, daar weer 4 schoten, met of zonder steun, wat je wilt dus, afvuren die ook in trefgebied moeten zitten. En dan als laatste 2 schoten afvuren op een van voren aanvallende beer figuur op 20 meter, dan binnen 4 seconden 2 schoten afvuren.
Niet niks dus, maar geeft wel een prettiger gevoel dat je weet dat het kan lukken...
Maar eerlijk is eerlijk, ik sta niet echt te springen om een beer te zien tijdens de jacht.... nou ja... zien is misschien een ding, maar schieten, dat is weer een heel ander ding he. Ik zie het wel als het zover is hoe het gaat... en of ik niet met de bibbers in mijn lijf dan sta te shaken als een dolle en dus helemaal niet eens een schot kan afvuren. Ik hou jullie op de hoogte!

Hier een schietkaart van de beer, de rode gebied is het trefgebied voor een dodelijk schot.


























hier zie je een björnpass, voorbeeld ervan, welke dan ingevuld wordt door de jaktledare, jachtleider op de schiettrainingen.
http://www.jagareforbundet.se/docs/bjornpass_08.pdf

hier op deze site kun je kijken of je de beer, het hert, everzwijn of eland kunt schieten, en of hij dan ook dood is...
http://www.jagareforbundet.se/jaktskolan/jaktskolan.htm










Het was nu de 2e keer dat ik op de schiettraining was, vorige week donderdag ook al geweest. Toen hebben we ook beren geschoten. Nu volgende keer schiettraining is dinsdag a.s. dan hebben we tjejskytte (vrouwenschieten) een speciale trainingsavond voor vrouwen om te schieten. Dan wel op elandfiguur....

Oh nog ff wat anders, eer ik het vergeet, komend weekend dus hard werken, met het hout kappen, zagen en kloven. Dus weet niet wanneer ik weer hier ben, maar dat zal wel mischien ergens op een avond lukken, als ik niet al te gek moe ben.

Zo thats all voor nu, groeten en veel liefs
S10


p.s. ik heb tot nu toe nog niet een echte beer in het wild gezien...

1 opmerking:

Anita Pictures It! zei

Weer wat geleerd: een beer in zijn kont schieten heeft dus geen nut ....