zondag 20 juli 2008

Marknad


Een dubbele regenboog, wat een mooi gezicht is het toch.
Iets verder op een andere foto, met wat meer kleur erin.

Ja zoals ik al eerder schreef is dit het hoogtepunt van het jaar, althans hier in Åsele kommune! De jaarmarkt, marknad is er dit weekend. De auto's rijden af en aan naar Åsele toe. Nog nooit is het dan zo druk, zelfs in de top van de vakantie periode halen we deze verkeersdrukte niet :-) Maar ja het is dus nu marknadshelg!

Het begint op donderdag al, met donderdagavond de officile opening op de hembygdsområdet (het oude centrum van Åsele, kultuurcentrum oude gebouwen enz) Het was enorm, er waren een aantal optredens van wat groepen. In totaal waren er 7 groepen die hier waren voor het folklorefestival wat dit jaar samen gehouden werd met de marknad. Een groep uit Estland, een Finse, een Siciliaanse en een groep uit zuid Zweden, dat waren de dansgroepen, net als dan Åsele folkdanslag. Verder was er een groep van Koreaanse meiden die muziek speelden (trommels) en een schotse doedelzakband alsook een groot Duits muziekorkest.

De officiele opening was dus donderdagavond. Daar was ik samen met M. naar toe gegaan. We hebben beiden genoten van een mooie avond. En bovendien geluk gehad met het weer, het regende enorm net voor dat we gingen vertrekken, toen trok het open en was de hele avond droog. Super dus!

De Duitse speelgroep, groot muziekorkest met ongeveer 50 man nu. (normaal 150 man die spelen)


Åsele folksdagslag die naar binnen komt gewnadeld.



De Sicilianen voor op de foto en erachter de Finnen.



Elke groep met 2 representanten op de scene voor de inhuldiging.



Åsele folsdanslag na hun optreden.


De schotse doedelzakspelers.. wat een machtig geluid kwam daar uit!



De Siciliaanse groep!

Vrijdag ben ik overdag met M. over de markt gelopen. Haar man S. ging ook mee. Hij was onlangs geopereerd aan zijn knie, kreeg een nieuwe knie, dus we hebben het rustig aan gedaan. Het weekend ben ik nu vrij geweest. Nou ja vrij... hihihi dat woord ken ik niet echt hoor... altijd wel wat te doen hier!

Overdag op zaterdag heb ik de hele dag in de tuin gewerkt.
Van alles uitgepland en uitgedund. Het ziet er goed uit.
Ik heb nu volgende dingen in mijn moestuin staan...
uien, die groeien als kool ;-)
spinazie, plukklaar nu
rode bieten, uitgedund en omgezet.
sla, uitgeplant,uitgedund
radijsjes, al heel wat van gesmikkeld
söckerärtor (suikererwten, peultjes) al reeds wat van gesnoept, erg lekker zijn ze, en ze hangen vol met bloesem, dus dat beloofd nog heel wat deze zomer...
koolsoorte4n, koolrabi, boerenkool en witte kool, uitgepland
palstinaak, uitgedund en omgeplant
mangold (paksoi) ook uitgdund en omgeplant
prei plantjes zijn nog wat klein, wat dun, dus volgende week die uitzetten
worteltjes gaan goed! Nog wat uitdunnen
dille is erg mooi al
peterselie begint ook te komen nu
en dan aardbeien, whow als dat allemaal aardbeien gaan worden dan hebben we een super oogst dit jaar :-))))
verder nog wat boontjes, maar dat is niet veel, die zijn slecht op gekomen...
nou dus heel wat he, en dat uit eigen tuin zo!

Gisterenavond dan, zaterdag avond was het gala feest van de folklore festival, weer een schitterende dag dus. Wat een mooie optredens waren het, en die muziek... echt genieten met grote "G".
Ik had eigenlijk mijn vriendin Anita die vorige week 60 is geworden willen trakteren op die avond uit, maar ze kon niet omdat haar familie zaterdag avond daar was... jammer. Maar Elsa mijn bijenvriendin ging met me mee. We hebben een heerlijke avond gehad zo. Hier komen wat foto's van de gala avond.


De Estlandse groep uit Vimsy die een mooi optreden verzorgden!

La grande finale!!!! Duitse speelmansorkest samen met de schotse doedelzak blazers... wat een belevenis was dat!




Verder zou ik vandaag naar de markt gaan, maar heb besloten dat ik morgen eerder naar Åsele ga, ik moet nl. morgennamiddag werken bij M. en dan ga ik eerder, dan loop ik dan een rondje over de markt. Dat scheelt weer een keertje extra op en neer rijden.... Dus vandaag heb ik hjortron geplukt, het Zweedse gele goud. De bes heet kruipbraam of zoiets. Is alleen op het noordelijke halfrond te vinden, hoog boven in scandinavië. Normaal is er niet zo veel van die bessen, maar dit jaar whow! Enorm wat een bessen we hebben gevonden. We, Stig (Anitas man) en ik dan, zijn wezen plukken, 2,5 uur en ik heb ruim halve 10 liters emmer vol geplukt. Niet slecht dus.
Ik ga ze nu schoonmaken en dan jam maken ervan.
Hier de emmer met Hjortron...


Daarna meteen eten maken, vandaag krijg ik vrienden van ons op visite. Zwitserse vrienden die hier in Gafsele een huis hebben, Heinz en Monica. We gaan lekker lasagna eten, met elandengehakt :-)
Ik ga weer afsluiten.
Heb een fijne zondagnamiddag nog, en geniet ervan!

Liefs S10


Hier nog een andere foto van de regenboog, met iets meer kleur erin..

Geen opmerkingen: