woensdag 9 juli 2008

Dagje vrij!


onvoorstelbaar spegelblank vatten (spiegelblank water)


Joepiedepoepieeeee!!!!!

Vandaag een dagje vrij. Het is dan ook een gekkenhuis geweest op het werk de laatste dagen. Een invalkracht was ziek geworden, en dat in de vakantie tijd. De andere invalkracht werkte 2 nachten ergens anders. 2 vaste krachten op vakantie, en toen gebeurde het dat ik maandag dus hele dag heb gewerkt... niet zo veel te kiezen dan, kan M niet alleen laten zitten, dus dan toch maar aangeboden om de lange ruk maar te maken. Van 'smorgens vroeg 8 uur tot 'savonds laat 23 uur... poeheee. Had toen ook al 6 dagen achter elkaar gewerkt dus dat kon er nog wel bij. Als extra afsluitertje dan ook nog dinsdag een dagtourtje gedraaid. Kon er ook nog wel bij ja.... ;-)
Vandaag dan dus eindelijk, een dagje vrij!
Morgen mag ik weer aan de bak voor 4 dagen. Werk dus hele weekend. En dan terwijl de Gafsele dagen er zijn op zaterdag. Dan help ik dus mee in ons buur dorp Gafsele met allerlei aktiviteiten. Is feest daar van 12 tot 16 uur. Voorbereiding en dan naderhand opruimen enz, dus heb die zaterdag geruild met mijn kollega, die werkt dan zaterdag de hele dag en dan draai ik zondag weer die lange dag.

Maandag, dinsdag en woensdag ben ik vrij VAN HET WERK! Maar de rest no way, heb het erg druk dan. Maandag gaan Gullan en ik bakken in de bagarstuga, tunbrood voor het feest van Hälla, dat we woensdag hebben. Ik geloof dat ik dat hier al eens heb verteld, met de marknad, 3e weekend van juli hebben we hier heel veel mensen in het dorp, in alle dorpen rondom Åsele. Dan komen mensen die hier geboren en getogen zijn terug naar hun ouderlijk huis om hier de marknad te vieren samen met vrienden en bekenden en familie natuurlijk. Dan organiseren ze dus heel veel aktiviteiten in hun eigen dorpjes omdat dan meerdere mensen "thuis" zijn. Zo dus ook in Gafsele (zaterdag a.s.) en in Hälla, woensdag a.s. Als voorbereiding voor hier in Hälla heb ik veel dingen te doen. Heb tot gisterenavond, vannacht dus 00.30 een tipsrunda gemaakt voor het dorp hier, allemaal vragen die je dan moet beantwoorden met 3 keuze mogelijkheden. We hebben dit jaar in Hälla thema "Jakt och Fiske" maar had beter alleen Jakt kunnen heten, niet zoveel fiske dit jaar (jacht en vissen is het vertaald) We hebben dan dat we dinsdag ons treffen en de zaal van de Bygdegården aankleden, versieren en de tentoonstelling met het thema voorbereiden en uitstellen.
Mooi alles uit stellen en decoreren, tafels schikken enz enz. En dan op woensdag is het feest dan, begint tegen 16 uur.
We maken dan met een paar vrouwen het eten, elandvlees, älggryta met wokgroenten en aardappels en rijst er toe. Koffie en gebak na, wordt een rabarberpie met aardbeien en marsan saus. (soort van vanille saus) Heb net gekeken hoeveel elandenvlees ik nog in de vriezer heb, maar dat is niet meer zo veel :-( Maar ik neem wel wat mee, we hebben nl. heel wat nodig. We verwachten ongeveer 100 personen, dus dat is heel wat eten... We beginnen dan om 10 uur ook met voorbereidingen voor het eten.
Je ziet een drukke tijd voor de boeg. Na woensdag dan 2 dagen werken en dan weekend vrij. Maandag dan weer werken, 2 dagen vrij en dan de laatste ruk voor de vakantie , 4 dagen werken! Joepie dan semester.... vakantie!

Dit zijn alleen de verplichtingen rondom werk en zo, dan heb ik ook nog de hobbies, de bijen en het schieten. Schieten is morgenavond op de schietbaan, ik zal nu echt proberen foto's te maken van het eland schieten.... vergeet ik iedere keer weer.

En dan de bijen, een heel verhaal wordt dat hoor...
Ik had 2 afleggers gemaakt, nieuwe volken opgezet met 2 nieuwe koninginnen. Die naar Åke Lundh gebracht, in Gafsele, 10 km verderop. Dat moet omdat anders de vliegbijen terug vliegen naar de oude plek. (max 5 km vliegen hun normaal) Daar was ik zaterdag wezen kijken in de 2 nieuwe bakken, en wat dacht je, geen koninginnen te vinden... niet in beide bakken. Ik helemaal teleurgesteld, dacht nog dat kan niet waar zijn... maar ok niet te vinden dus dan is het waarschijnlijk wel zo he. Nu had ik niet zo veel tijd omdat ik op weg naar mijn werk was. Maar toch lang genoeg gekeken.
Nu dan vandaag terug gegaan met Elsa, haar man Anders en mijn Rob. Met zijn vieren naar de bakken toe en gezocht. En gevonden... joepie! Beide bakken zat een koningin in. Alleen in de ene bak een ongemerkte koningin, dat kan dus erop wijzen dat de bijen een eigen koninging hebben opgetrokken, die nu de nieuwe daar heeft doodgestoken, of dat de nu rode merkverf van de bij is afgegaan (tegenwoordig geen geweldige markeringsverf meer...) Maar dat weet ik dus niet nu. De andere bak de gemerkte drottning gevonden (ze had wel nog maar heel weinig verf op haar rug zitten...) Gelukkig maar anders moest ik of weer nieuwe bestellen of staat de bak een tijd "on hold" totdat de koningin leg klaar is en de bijen die ze heeft gelegd weer uitkomen. Dat duurt ongeveer 3 weken. Levenstijd van de gewone bij ligt zo rond de 6 weken als bij... niet zo erg lang dus. De koningin (drottning) leeft 2 - 4 jaar, maar na 2 jaar wordt het een mindere koningin, dus moet je haar gaan vervangen, Of de bijen trekken zelf een nieuwe koningin op.

Elsa en Anders


Rob, Elsa en Anders bij de bakken

Nu op weg naar huis kwam een vriend van ons naar buiten, Erik, de man van Berith. Hij had sinds enekele dagen wat bijen rondom zijn schoorsteen zitten. We vreesden weer het ergste, een zwerm... dus kleren aan en ladder georganiseerd en het dak op. Schoorsteen was te hoog, dus kon niet in de schoorsteen kijken. Wat nu, dus een vuurjte aangelegd in de kachel, en gekeken hoeveel bijen eruit kwamen. Nou gelukkig waren er geen bijen in de schoorsteen, er kwam niets uit. En waren de bijen die rondom de schoorsteen vliegen zgn spånare, verkenners die er op uit gaan om te kijken voor een geschikte plek voor neer te slaan met het volk. Hoop dat het op tijd was dat ze het dus niet gaan doen, maar toch in de gaten houden. Want in die schoorsteen kunnen we de bijen niet terug halen, dan zijn ze verloren en moeten we ze branden. Aiaiai, hoop niet dat dat gebeurd. Krijg ze anders met geen mogelijkheid daar uit als ze een maal daar neerslaan.

Thuis gekomen eerst lekker gefikaat met Anders en Elsa, en toen naderhand hier nog de bakken nagekeken. Heb het kleinste volk hier terug gezet op 2 bakken, daar de onderste bak helemaal leeg was (stond op 3 bakken) De 2 grote volken heb ik op 3 bakken staan. En die zien er goed uit, wel nog niet veel honing maar hoop broed (yngel) en drottningen leggen goed, dus ook veel nieuw broed. Laten we hopen dat ze ook nog flink wat honing naar binnen halen. Een volk had aantal ramen vol met honing nu, maar dat was niet erg veel... Moet dus nog heel wat gebeuren willen we een aardige opbrengst hebben.
Cross your fingers....

Hier nog wat foto's ervan.

Het dak op....


shit te hoog....


dan maar uitroken :-(

Hier nog wat mooie natuurfoto's



Zo dat was het nu weer, ik ga ff bank hangen en zo naar bed toe, morgen weer vroeg op!
Liefs S10



1 opmerking:

carla zei

Hier het verhaal een beetje beter begrepen van je bijenvolk, maar ik heb er geen verstand van hoor S10.
Ben jij datop het dak, denk het wel aan de kleren te zien, Rob in trainingspak en je vrienden helemaal in het wit, dus dit zal jij wel zijn denk ik.
Hoop wel voor je dat het wat opleverd die bakken dit jaar, zo lekker eigengemaakte verse honing, kom het misschien wel eens proefen vlg. jaar, manlief heeft het zelfs in zijn hoofd om nu nog een keer met vakantie te gaan over een dag of 10 of zo naar het noorden, maar ik niet, wacht nu eerst op de geboorte van de pups, zal rond 19 of 20 juli zijn geloof ik, tenminste dat heb ik begrepen van de fokster.
Ik hoor het wel ,kijken duurt dan nog eventjes, maar komt wel, de tijd vliegt voorbij en komt goed uit, moet dan denk ik gelijk even langs een tentenfirma die voor of achtertenten maakt, neem de caravan dan mee, kunnen we dat in een moeite door doen, vlg.jaar zien we wel weer waar en hoe en wanneer we met vakantie gaan.
Werk en feest ze de vlg. week, lijkt mij wel leuk zoveel mensen uit al die dorpen bij elkaar, je sprak geloof ik van zo'n 150.000 of zo, moet ik toch een beetje later gaan, maar is misschien ook wel beter, is het ietsje beter weer, als zij gingen naar het noorden was het meestal pas eind juni of begin juli of soms nog later.
De herfst lijkt mij ook schitterend met al die mooie kleuren, alleen kouder en kortere avonden dan denk ik, maar wie weet, tijd zat en wil ook nog naar de Lofoten en zo.
Groetjes, doei, doei.