dinsdag 3 juni 2008

Nu wordt het zomer....

Het lijkt er nu eindelijk op, het gaat echt zomer worden!
Het heeft dan ook erg lang geduurd eer de warmte kwam. Het was wel al een hele tijd erg droog. Zelfs al de smeltsneeuw van de winter, al dat water, heeft maar voor weinig overlast gezorgd. Normaal staan de kennels hier toch wel een aantal dagen er wat nattig bij, maar dit voorjaar was het enorm snel droog. Het scheelt ook wel dat we op pure zandgrond zitten, en het vocht, smeltwater, of regen of hondepis, ook meteen verdwijnt via het zand in het grondwater. Maar ja een nadeel is dan ook dat de kennels er erg droog en nu ook zeer stoffig bij liggen. Gelukkig liggen de honden nu ook rustig erbij :-)

Een ander nadeel nu met deze droogte, is het gevaar voor branden. Er is nu al enorm groot risico voor bosbranden met name. Mensen die lekker naar buiten gaan grillen die dan niet genoeg oppassen met vuur... jakkes moet er niet aan denken.

Toen ik zondag van Sundsvall naar het werk toe reed, kwam ik door Gafsele, ons buurdorp, 10 km verderop, en daar was dus een brand. Ik heb er verder niets van gehoord, dus denk en hoop dat het wel meeviel. Eerst zag ik een grote wolk rook boven het bos uitkomen, en iets verder kwam ik de eerste brandweerauto tegen. Een gewone dienst auto, met weer daar een stuk erachter, 2 blusauto's en een andere personen brandweerauto. Dus het was toch een grote uitrukking voor hun.

Ik hoorde gisteren op de tv dat in zuid en midden Zweden al een brandalarm waarschuwing geldt van fase 6. En we hebben maar 6 fases hier! Kun je nagaan, en dan is de zomer hier nog pas net begonnen....

Maar de tuin doet het wel goed, we sproeien wel elke avond de bloementuin en de moestuin en zo langzaam aan komen de dingen te voorschijn. De bonen stonden er al als eerste op. Nu maar hopen dat we geen nachtvorst meer krijgen :-(
Daar kunnen de bonen en al mijn zomerplanten niet echt tegen.
Het kan hier vriezen (nachtvorst) tot half juni, en dan hebben we vaak al in augustus weer de eerste nachtvorst... dus hier ook erg korte tijd met echte zomer periode.

De zwaluwen zijn volop bezig met het repareren en bijwerken van hun nesten. In de zomer openen we de staldeuren zodat ze gemakkelijk in en uit kunnen vliegen. Het zijn schitterende lucht acrobaten. Ik word altijd erg vrolijk als ik de zwaluwen weer hoor kwetteren met elkaar en ze zie langs scheren en duikelen in de lucht. Een genot om naar te kijken. Als ze zich dan verzamelen zitten ze allemaal op de stroomleiding (hier nog luchtleidingen) naar het huis toe. Ik had vorige zomer wel 10 koppeltjes hier, dus ben benieuwd hoe veel het er dit jaar zullen worden. Ik hoop minstens zo veel, want het zijn bovendien ook nog eens goede muggeneters!
Denk trouwens dat we minder last hebben van muggen dit jaar omdat het nu al zo extreem droog is. Een groot voordeel hoor :-) Over muggen schrijf ik later nog wel eens wat, kan ik heeeeel veel over schrijven hoor ;-)

Ook de andere vogels zijn druk, hun nesten zijn al gemaakt en de vogels zitten nu al op eieren. Rust voor de storm denk ik dan maar.... als de jonge vogels uit hun eieren kruipen dan is het full fart (volle vaart) voor zowel pap als mam om te zorgen dat de jonge mezen en andere vogels voldoende eten naar binnen krijgen.
Ik nam laatst een nestblok die ik opgehangen heb hier rond het huis, en daar zat al een blåmes in op 3 eieren, dus die heb ik maar snel terug gehangen. In de andere nestblokken heb ik niet meer gekeken. Over paar weken zie ik wel of er wat in zit, als de ouders af en aan vliegen met voer voor hun jongen. Dan wacht ik meestal nog wat en kijk daarna in de bakken.
Dit zijn foto's van vorig jaar in een van de nestblokken.



Fijne dag allemaal!

Liefs S10

Geen opmerkingen: