maandag 9 juni 2008

Voetballuuuhhh

Jep vandaag mag Holland aan de bak! En ik zit op mijn werk. Hoop dat ik af en toe ff een blik mag werpen op de wedstrijd. Om alvast in de stemming te komen, hier een mooie foto van de papaver in de typische hollandse kleur "oranje".
Voor Rob schiet het ook al niet op, die is zoals ik gisteren al meldde met de kids aan het kanoën. Blijft 2 dagen weg, met slaapzak en alles bij zich. En net nu het minder, lees slecht weer, gaat worden.

Ik moet vanavond werken en dan daarna heb ik 4 dagen vrij. Ik moest eigenlijk donderdag en vrijdag werken, maar dat heb ik geruild zodat ik mee kan met de skolavslutning a.s. vrijdag. Dan hebben de kinderen de laatste dag school, en worden de kinderen van groep 9, die examen doen dan extra geëerd. In mooie kleding samen met hun klasgenoten naar de kerk toe, waar dan elke groep een optreden verzorgt.(zingen)
De kinderen dan allemaal op hun paasbest, zeker de groep 9 kinderen, nou ja kinderen, zijn al 16-17 jaar oud. Al hele mensen hoor zijn het ;-)
Ook de kerk wordt dan versierd met berkenbomen. Typisch zweeds is dat.
Zal kijken of het lukt om foto's te maken van het evenemang. Dan krijgen jullie ze wel te zien hier.

Ipv donderdag en vrijdag moet ik dan maandag en woensdag werken.
Dus dan nu zaterdag, zondag, maandag, woensdag en donderdag. Dan ben ik weekend erop weer vrij. Zo meteen nog ff snel de hondjes verzorgen, tis wel vroeg voor hun, maar ja, anders moeten ze tot 23 uur wachten eer ze eten krijgen, dat schiet ook niet op he. De honden binnen krijgen wel pas vanavond eten, nu maar een klein beetje. (maagvulling)

Ik baal er wel van, net nu ik dan 4 dagen vrij heb, is het slecht weer voorspelt. En dat terwijl ik nog zo veel rondom het huis moet doen. Als het regent, wat het 3 dagen zou doen, en 1 dag natte sneeuw, dan heb ik niet zoveel zin om buiten bezig te zijn. Misschien dat ik dan het hout maar omstapel in de stal, zodat we een kant helemaal vrij hebben voor het nieuwe hout te stapelen.
We hebben hier buiten de 3 traven hout liggen die we, Rob en ik, het weekend na midzomer gaan kapen en klöven. (zagen en kloven) we huren dan een machine die alles in een doet, en dan met zijn 2-en werken zodat we het zo snel mogelijk weggewerkt krijgen. Dan moet het hout nog aantal weken buiten liggen om te drogen en dan daarna meot alles naar binnen gebracht worden en gestapeld. Dus nog veel werk he.

Maar gelukkig heeft Rob na deze week school nog 1 week dat hij geen les heeft maar vergaderingen enz. meetings met groepen. Na die week is hij ook vrij, en wel tot ergens half augustus. Hij gaat dus per 20 juni met verlof. Volgens mij moet hij weer 18 e augusuts of zo beginnen. Dus niet slecht he, 2 maanden betaald verlof.
Ik heb pas eind juli verlof, dus heb nog ff te gaan.

Heb ook nog de bijenbakken gekontroleerd, het zag er goed uit! Het ruikt al helemaal naar honing rondom de bakken... echt heerlijk, verse warme honing.
Hier nog een foto van een andere bij in mijn tuin :-)
en van de hommel op de bloemetjes...

























Ik ga weer door, tot volgende keer weer
Liefs S10, enne succes vanavond!

3 opmerkingen:

Stordalen Gardsbruk zei

Hoi S10, Jammer he, dat het weer net even slechter wordt als je vrij bent. Hopelijk valt het nog een beetje mee. Hier was ook slecht weer met regen en sneeuw verwacht, maar het waait nogal fors. Daarom hebben we nu geen neerslag en is de temperatuur nog steeds bijzonder aangenaam. Wel vrees ik af en toe voor de plantjes die in de bakken en potten buiten staan. Maar gelukkig zijn ze flexibel.
Die pie van rabarber lijkt mij ook heel erg lekker. Andrea neemt nu af en toe een bos van de boerderij mee, maar ik heb bij ons op het erf in een hoekje gezaaid. Kijken of dat iets kan worden. IJs erbij, beetje rømme er op, hmmm, heerlijk!
Met dat hout hebben wij nog heel wat te stellen. Jullie kløven het ook nog zelf. Dat wordt voor ons gedaan op de boerderij. Als Andrea's rug het toelaat, helpt ze daar wel bij. En dan kunnen we zelf de berg op om de stukken in zakken te laden en met de auto naar huis te brengen. En dan naar de definitieve plek sleuren. We zullen maar zeggen dat het goed voor de conditie is.
Groeten vanuit een nu nog heel zonnig Rjukan.
Tine

Anita Pictures It! zei

Ik heb de wedstrijd wel gezien, maar eigenlijk snap ik al die gekte niet .... maar goed, met alle buren buiten naar een scherm met beamer, dus dat was best gezellig
We hebben met de buren ook een BBQ met de finale .... dus of dat gezellig wordt? De tijd zal het leren.

Christien zei

Tine volgens mij kun je rabarber goed steken of delen hoor. Ik heb geen ervaring met zaaien van rabarber....

Het recept is echt eenvoudig, ik doe eerst de rabarber in blokjes snijden en daar kook ik dan sap van in de saftmajan... komt rabarber sap onder uit en de rabarber blijft dan boven in liggen.

Smelt echte boter en roer er aantal dl. met havergryn erdoor heen. Moet een vastere massa worden, dus best wel veel boter ook. Daar gooi ik dan wat zoetmiddel erover heen en dan in een ovenschaal, onderin de rabarber en erop het havergryn mengsel. In de oven op 200 - 225 graden tot dat de bovenkant mooi wat verkleurd. De bovenkant wordt dan wat krokantachtig. Een smulpie is het hier. Heerlijk met vanille ijs of vanille saus erbij. Ook zonder is het goed te eten hoor, alleen wat smaskigare met de saus :-)

Hout is hier ook een helehoop werk. We zagen en kloven het met 1 machine, dan moet het buiten liggen te drogen en dan daarna alles naar binnen ruimen en stapelen in de houtschuur.

Anita ik mis het wel hoor, die Oranje gekte... dat is hier niet zo... ook geen of veel minder Zweden gekte... maar denk dat dat ook wel beetje speciaal is voor Nederland he!
Vrijdag gaan we lekker samen voor de buis zitten. Misschien dat we wat doen met Hans en Cis, maar eens kijken.

Liefs s10