donderdag 5 juni 2008

Nationaldagen 6 juni 2008

Nationaldagen is de Zweedse nationale feestdag, gekozen op de naamsdag van de koning Karl Gustav, Gustav dus. Maar niet voor zijn naam, maar voor die van de eerste koning van Zweden, Gustav Vasa sinds 1523. Nu sinds een aantal jaren geleden is dit ook een zgn rode dag geworden, dus een vrije dag. Daar hebben de Zweden dan wel pinksteren maandag moeten inleveren als een zondag. En daarmee dus ook het pinksterweekend, dat niet meer als een feestdag hier gezien wordt.

Naamdagen is iets wat typisch Zweeds is, elke dag heeft een eigen naam, of meerdere namen die op elkaar lijken die dan gevierd worden. De 6 e juni is het dus bijvoorbeeld "Gustav" en "Gösta"
Christien (Christina) heeft naamsdag de 24e juli en Rob de 7e juni (Robert)
Bijna net alsof je 2 verjaardagen hebt :-) Maar de meeste Zweden doen niets meer aan namsdagen! Wij dus ook niet...

Het schijnt dat al sinds ergens in 1893 of zo in Stockholm gevierd werd op de "Skansen" (homepage http://www.skansen.se/) een groot park-achtig iets in Stockholm. Daar wordt dan ook nu in het bijzijn van de koninklijke familie het feest gevierd. Maar ja niet iedereen kan in Stockholm aanwezig zijn, dus zorgt elke zich zelf respekterende kommun dat ze een eigen variant hier van hebben. Hier in Åsele wordt het gevierd op de hembygdsgården. Een stukje oud kultureel Åsele in het hartje "centrum" van Åsele. Hier staan oude gebouwen enz en worden grote bijzondere feesten gevierd zoals dus nu nationaldagen.
Meer info over hembydsgården vind je op http://www.aselehembygdsforening.nu/
klik op de foto en je komt op hun site. Er is daar een speciale vereniging die het hele gebied onderhoud en openstelt. Als je op bildarkiv klikt zie je ook foto's van het interieur.
Leuke bijkomstigheid, wat extra informatie voor jullie, vorig jaar werd ik uitgenodigd om de nationaldagens tal te houden, de speech in het officiele programma van Åsele. Dat was dus een grote eer voor mij. Ik was ook wel erg zenuwachtig hoor, om daar een speech te houden in het Zweeds voor louter en alleen Zweden. En dan ook nog wat zinnigs te vertellen. Maar gelukkig is het allemaal goed gegaan. Was wel erg nerveus hoor, mijn hart ging enorm te keer.... Bij mijn weten was het de eerste keer dat een buitenlander die eer te beurt viel. Toch niet zo gek gegaan met onze integratie hier in Zweden :-))))

Oh een ander leuk iets, ik had foto's ingestuurd naar de SVT (zweedse journaal) voor het topic "weersfoto's" en nu zag ik net dat 2 van mijn foto's geplaatst zijn op het internet. Hier komt de link http://svt.se/svt/road/Classic/article/615/jsp/Render.jsp?a=363940&d=52619&index=0&popup=true&lid=puff_612855&lpos=extra_0
het zijn de foto's nummer 3 en 5. Maar kijk gerust naar de andere foto's hoor, er zitten hele mooie bij.

Zo ga nu afsluiten voor vandaag, tis nu net nationaldagen geworden, klockan är 00.06
dus net over middernacht. Tis buiten nog klaarlicht en ben nog zo wakker dat het eigenlijk geen zin heeft om naar bed te gaan.... slapen dat lukt nog niet.
Nog maar ff wat surfen op het net dan.

Wens jullie allemaal en trevlig nationalfirande, (een gezellig nationaldag feest)
klein soort van koninginne dag hier, maar niet te vergelijken met het uitbundig feest dat we in Nederland kennen... :-(

slaap lekker, S10

3 opmerkingen:

Anita Pictures It! zei

Veel plezier vandaag! Kus

carla zei

lëkker "FEESTEN"op jullie Nationale Dag, misschien niet zo uitbundig als onze Koninginnendag schrijf je, maar dat is ook niet overal hoor, de ene plaats meer dan de andere.
Leuk verhaal ook weer met uitleg hoe het een beetje in elkaar steekt daar die dagen.
patries hier ook langs zien komen, had haar al een mailtje gestuurd via haar boekje maar geen antwoord gekregen van haar, wel jammer dat zij ook niet meer komt, maar de motivatie is heel begrijpelijk, idem dito voor mij.
Fijn weekend S10. ik lees je ook altijd sinds ik weet dat je dit Blogg hebt hoor, ik ben wel jaloers op jullie weer, heb ik toch verkeerd 'gekozen"dit jaar, hier nog steeds butweer, koud nu zelfs, wel weer droog maar 18 graden, hoop wel dat het nog wat gaat worden de komende weken met de warmte en de zon, maar bij jou is het lekker voor je moestuintje, vooral je aardbeien, hier zijn ze veel verregend en de kersen ook, wel jammer want ze smaakten beiden heerlijk toen er nog niet van die slagregens gevallen waren, kom ze vlg. jaar maar bij jou proeven, groetjes tot de vlg. keer.

Carla

Christien zei

leuk Carla, dan ben ik benieuwd wat je van mijn aardbeien hier vind. Ik vind ze overheerlijk....
Nu is het nog steeds warm, de sproeier staat volop te draaien op de moestuin en dadelijk dan op de aardbeien. Er zat vandaag de eerste bloesem in, dus het gaat gebeuren! Bijtjes vliegen druk af en aan nu.
heb veel buiten gedaan vandaan samen met Rob, moest ook wel weer wat gebeuren hoor :-)
vanavond rustig avondje voor de buis of in de hangmat!

knuffels voor jullie beiden, Anita en Carla! tot volende keer weer
liefs S10