woensdag 26 november 2008

Meer sneeuw!


Foto: een hertenvoerbak, met rendierpellets (renpellets)

Het heeft de laatste dagen af en aan wat gesneeuwd. Er ligt op sommige plaatsen paar decimeters terwijl op andere plaatsen net 10 dm ligt. Dat komt met name door de flinke wind die er nu de laatste dagen staat. Dat samen met de hogere vochtigheid en de toch koude temperaturen zorgen ervoor dat het kouder aanvoelt. Temperatuur vannacht was -17,9 en nu rond de -4. Ik moet eerlijksheidshalve echter wel zeggen dat ik niet zeker weet of ik gisteren nog de thermometer heb gereset... :-)Maar denk wel dat het klopt hoor, want toen we gisteren avond de honden voerden buiten was het zo koud dat je neusvleugels weer plakten! Joepie, de eerste keer deze winter! En.... dat wil wat zeggen hoor! Meestal is het dan onder de -20 of er is een hoge luchtvochtigheid met wat "warmere" temperaturen. Een hele speciale ervaring is dat dan. Gisteren overdag alle hondjes weer een lekkere elanden poot gegeven, daar smullen ze flink van. Iedere hond, nou ja bijna iedere hond, meteen met de knook in een hok binnen gekropen. Sommigen hadden wat moeite om de knook binnen te krijgen maar meestal lukte dat wel na wat pogingen. Leuk dan om te zien dat ze dan echt ieder hun "eigen" hok opzoeken... stel je voor dat je roommate er straks vandoor zou gaan met jouw knook!!! Dat kan dus echt niet he! Het gaat eigenlijk bijna altijd goed als we de honden hier knoken geven, ze zitten dan wel maar met zijn 2en in een hok, maar wil ze de kost niet geven waar de honden elkaar "afmaken" als ze knoken krijgen. Meestal worden hier onenigheiden dan wel op gelost met een grom of een grijnz naar elkaar om te markeren dat ze nu te ver gaan. Het afbakenen van hun eigen territorium is dan erg belangrijk hoor. Maar hoop dan ook dat het hier nooit zo uit de hand loopt... toch altijd wat spannend. Ik luister dan wat meer of ik wat hoor bij de honden. Ik zal ze dus ook niet een knook geven als ik niet thuis zou zijn, dan is het risico me te groot dat er toch wat zou gebeuren. Dat wil je dus niet "uitlokken" he.Straks wat vers stro weer in de hokken erbij gooien. We doen het meestal zo dat we de ene keer flink nieuw hooi/stro in de hokken gooien en dan de volgende keer flink wat vers erbij. De keer erop dan gaat alles er uit en weer vers erin. Wel een hoop werk maar de honden waarderen het wel!Vandaag wil Rob weer gaan trainen. Tis nu een kl... tijd omdat het al vroeger en vroeger donker wordt en het trainen in het donker "meer" risico's met zich mee brengt als trainen met normaal licht. Je ziet dan gewoon heel stuk meer. In het donker ben je aangewezen op het licht van de hoofdlamp en het licht van de quad. Nu is het wel lichter buiten omdat er nu overal voldoende sneeuw ligt wat het licht beter reflecteert als de donkere grond. Maar toch, we willen als we de keuze hebben liever overdag trainen als snachts (lees in het donker).Tja nog ff en dan gaan de dagen weer lengen, vanaf 21 december gaan we weer de goede kant op! Dat sscheelt echt wel hoor. Zo rond de kerst is het amper licht hier (voor mijn gevoel dan) Smorgens tegen 10 uur is het licht en dan tegen 14 uur wordt het weer donker... en als het "donker" weer is, bijvoorbeeld sneeuw in de lucht hangt kan het de hele dag donker blijven. Brrr nee niet zo voor mij. Dan te bedenken dat in Kiruna, zo'n 650 km noorderlijker van ons, dat daar 6 weken de zon niet boven de einder komt. 6 weken donker, geen zon, geen licht overdag. Tis niet zo dat het "pikdonker" is hoor, maar gewoon je ziet geen zon meer. Herma een kennis die in Noorwegen woont, die woont daar op een eilandje ongeveer zelfde hoogte in Noorwegen als wij hier in Zweden zitten. Maar daar zitten hun "achter" een berg en daar verdwijnt zo meteen dan de zon weer voor 6 weken. Ik ben altijd blij dat ik hier de zon, al is het echt amper, toch effe zie voorbij piepen boven de bomen hier. Ik heb hier vaak mooie luchten maar de zon zie je dan niet, alleen de stralen rondom hem.


Zoals jullie zien heb ik weer wat foto's er tussen door gegooid.
Veel kijk en lees plezier weer,

Liefs S10


Geen opmerkingen: