zaterdag 15 november 2008

de eerste hertjes!

Ik voer, zoals sommigen wel weten, de hele winter de herten hier bij ons.
Die voer ik door middel van rendier voer, een gepreste brok die ze gebruiken voor de rendieren. Daar heb ik een pal, 27 of 30 zakken van gehaald bij de boer. (weet niet meer precies hoeveel zakken het waren :-) )Die heeft die pal speciaal voor mij besteld. De zakken wegen 30 kilo per stuk, dus heb bijna 1 ton voer hier voor de hertjes om hun de hele winter te stillen.
Maar droog voer is niet alles wat ze krijgen, daarbij krijgen ze ook ensilage, dat zijn van die rondbalen met plastiek er om heen, soort van kuilgras. En ook dan droog stro. Verder nog regelmatig wat groente erbij, aardappels in stukjes gesneden alsook wortelen en kolen. Ze smikkelen dus veel hier!

In het begin komen ze alleen snachts voorbij, en nu was het gisterenavond de eerste keer dat ik een hert snachts bij de voerplaats zag staan. Ik zag nog net een weg springen terwijl de andere nog een tijdje op de wei stond te kijken. Tindra zag dus ook het hert! Gelukkig had ik haar aan de lijn anders was ze meteen er van door gegaan achter de hertjes aan! Nu komen ze nog alleen snachts, maar na een tijdje dan komen ze ook overdag voorbij. Nu zijn het enkele "strooihertjes" maar als de winter vordert dan verzamelen ze zich ook wat meer in kleinere families om hier te komen eten.

Vorig jaar in de winter had ik het meest ongeveer 15 stuks tegelijkertijd. Het varieert van jaar tot jaar hoeveel ik er heb. Elke zomer worden nl heel wat hertjes het slachtoffer van de lodjur, de lynx hier. En de vosjes kunnen ook nog al wat kalvjes opeten. Maar viorig jaar dan 15 het jaar ervoor 13 en de winter daarvoor ook 15 stuks. Het kunnen er in principe nog meer zijn maar dat is het maximale aantal wat ik hier in een keer heb gezien tesamen. Er kunnen er dus meer zijn, omdat niet altijd alle herten samen hier komen eten. Met name de grote bokken met hun eigen families die willen nogal revier gedrag vertonen en komen dus verschillende tijdspunten eten. Je ziet ze dan in de kanten van het bos staan om te wachten tot dat de andere familie is vertrokken.

Dat houdt dus ook in dat ik midden in de winter als het erg koud is en veel sneeuwt of erg ijzig is, ik wel meerdere keren per dag de herten voer. In principe is het hier te koud voor de hertjes, maar door de klimaatverandering zijn ze langzaam aan meer naar het noorden opgeschoven. Maar als het dus echt koud wordt en er een flinke sneeuw en ijslaag ligt dan kunnen ze niet voldoende voer vinden en zouden dus sterven. Dat is een van de redenen dat ik de herten hier aan huis voer. De andere is dat ik het zoooo mooi vind en zo kan genieten van de dieren die zo mooi en elegant zijn die hier soms op nog geen 3 meter van mij staan te wachten tot dat ik de voerbakken weer vul.

Ik heb in het voorjaar, maart, terwijl er hier nog veel sneeuw lag de hertjes gevoerd en dan loop ik met 2 emmers voer naar de plaatsen toe. Dan komen de herten al aan gesprongen vanuit de bosjes en direkt achter me aan lopend totdat ik het voer neer leg... echt onvoorstelbaar wat een mooi gezicht dat dat is! We hebben het ook wel gehad dat de herten snachts de hele nacht naast de voerbakken liggen te slapen en te wachten op voer. Ik heb nog geen foto's van dit jaar maar plaats hier wat foto's van vorig jaar dan. Een ander mooi tafereel wat ik me zo nog voor de geest kan halen is een reviergevecht van 2 grote bokken die elkaar "bevechten" om bij de voerplaats. Ze stonden op paar meter van elkaar namen een aanloop en sprongen zo tegen elkaar op, knal poets bam met de hoorn geweien tegen elkaar aan klappen. Echte klappen hoor die je goed hoort. Maar wat een machtig gezicht was dat.
Over dat reviergedrag dat zie je ook bij de hindes. Die stoten de andere hindes en de minder hoge rangdieren weg van de voerplaatsen. Vandaar dat ik ook niet een voerplek heb hier maar ongeveer 5 stuks op een afstand van aantal meter van elkaar. Zodat ook de minder sterke dieren toch een mogelijkheid hebben om te kunnen eten op de voerplaatsen. Kan me nu al verheugen op de mooie taferelen die zich hier buiten aan mijn keuken raam weer gaan afspelen.

Ik hou jullie zeker op de hoogte met nieuwe foto's van dit jaar!

Liefs S10

p.s. de foto's zijn van vorige winter allemaal!

Geen opmerkingen: