vrijdag 11 december 2009

IKEA Resan!

Het is alweer een week geleden maar toch nu nog wat op de blogg erover, over mijn Ikea reis naar Sundsval. Het is een heel verhaal al met al geworden, maar ja wilde jullie het toch niet onthouden ;-)

Op donderdag zouden we de aanhanger gaan halen bij Inger en Christer. We hebben zelf een grote aanhanger maar daar zit geen kap op, een zgn kåpan. Maar die van Inger en Christer is iets kleiner maar dan zit er wel een kap op. Dus met hun gebeld of ik die kon lenen voor het weekend. Dat was geen probleem. Dus wij donderdag avond de aanhanger gaan halen. Met Robs auto, de XM, omdat de mijne de hele dag niet had gereden en zijn auto nog warm was. (het vroor toen een aantal graden.)
Wij komen daar aan en Rob draait de auto al om om naar onder te kunnen rijden, daar waar de hanger van hun stond. Maar we wilde eerst nog ff naar binnen gaan om dag te zeggen en te vertellen dat we de hänger kwamen halen. Wij dus ff naar binnen toe, en toen we naar buiten wilden gaan zei Rob heel droog tegen mij "de auto is er al!"
Ik meende dat hij een grap maakte maar dat was dus (helaas) niet zo. Hij had de auto niet in de versnelling gezet en die was dus uit zichzelf naar beneden gereden. Gelukkig niet de aanhanger beschadigd (behalve een kleine buckla, deuk, in de kap) Maar onze auto had wat meer schade, de bumper en de onderkant was beschadigd.
Toch maar nog ff een bakkie gedaan bij Inger en toen naar huis gereden met de hänger.

Vrijdagmorgen zou Åsa nog een patient doen en dan naar huis kunnen gaan, omkleden en dan zou ze bellen wanneer we zouden vertrekken. Sabine was al hier bij me sinds half 8 smorgens. Sigi had haar hier afgezet bij ons terwijl hij naar school toe ging. Åsa belde tegen 9 uur en we zouden haar ophalen tegen 10 uur. Dus toen vertrokken met de aanhanger en een waslijst met bestellingen voor Jan en alleman. Niet te vergeten mijn eigen bestellijst met alle spullen die ik nodig zou hebben.

De reis ging voorspoedig en we waren tegen 13 uur bij Ikea. Hebben er lekker gelunched en toen tegen 14 uur begonnen we aan de marathon.
Ik had hele 7 zware karren met spullen bij me, en 2 gewonen karren voor de kleinere zooi. Het was een heel gedoe om al die dingen door te duwen tot ik bij de kassa kwam. Gelukkig hebben mijn vriendinnen me hier bij flink geholpen. Ik had een ruimte nodig van meer dan 10 meter met al die wagens en karren. Net voor 20 uur waren we er klaar en moesten toen nog de hele zooi in de hänger laden. Wat was ik blij met de kåpan! Anders had ik dat alles nooit mee gekregen! Toen we alles hadden ingeladen zijn we op zoek gegaan naar ons hotel, ingescheckt en meteen ergens gaan eten. We waren zo hungrig. Naar het eten terug naar hotel en meteen gaan slapen.
Het eten was trouwens erg lekker, een voor mij onbekend restaurant met erg lekker eten voor niet te veel geld. Een aanrader!

Smorgens vroeg waren we pas laat wakker. Lekker ontbijtbuffet gegeten en toen naar de tankstation om daar de banden van de hanger op te pompen. Na 2 km zie ik ineens dat mijn achterwiel van de aanhanger scheef begint te staan. ( ik dacht dat het kwam door het gewicht, kleine ton wat ik had geladen) Meteen gestopt aan de kant van de snelweg en gekeken, wat bleek zaten er helemaal geen moeren meer in het wiel. Het hing nog net op de as van de hanger. Ik heb echt geluk gehad dat ik dit zo snel had gezien. Vraag blijft hoe het nu kan dat alle 4 de moeren weg waren. Ik denk zelf dat er iemand heeft geprobeerd om de banden te stelen van de hanger en die heeft losgeschroefd maar kon toen de hanger niet optillen... omdat ie te zwaar geladen was. De bergingsdienst kwam uiteindelijk en heeft 2 andere moeren van de ene kant er op gezet. Ik ben toen na kleine 2 uur doorgereden naar biltema in de hoop dat ik daar nog moeren vond voor de andere gaten. Heel wat keren op en neer gelopen (auto met hanger stond een heel eind weg) maar geen gekregen die goed passend zaten. Uiteindelijk een set gekocht die wat te lang waren. Na heel hoop geemmer heb ik ze uiteindelijk er beter in gekregen. Had spray gekocht die ik gebruikt had om zo dieper te kunnen schroeven. T was me wel een toestand zo hoor.
Ik had dus niet echt veel zin en puf meer om nog te winkelen, dus we zijn toen tegen 16 uur naar huis gereden en tegen 20 uur waren we thuis. Elke 50 km zo'n beetje stoppen en de moeren kontroleren of die nog aangedraaid zaten. Poeh poeh poeh, wat was ik blij dat we thuis waren.
Sigi en Sabine hadden ons nog eventjes geholpen met het uitladen van de aanhanger. Er was ondertussen ook nog bezoek aangeland bij ons.. what's new?
Keikapot ben ik tenslotte in mijn nestje gedonderd....

weer een dag uit het leven van stienemieni :-)

Nou ik ga nog effe bankhangen en dan slapen.
Liefs en tot volgende keer weer, S10

Geen opmerkingen: