zondag 7 september 2008

Elandenjacht!


Mijn eigen schaduw, terwijl ik de foto maak met geweer in "aanslag"

Tja nu is het dan eindelijk zover, we zijn begonnen met de jaarlijkse elandenjacht. Officieel is die al van start gegaan afgelopen maandag, maar hier in Hälla beginnen we de eerste zaterdag in het jachtseizoen. Dat was gisteren dus. We jagen dan nu 4 dagen op een rij en dan daarna de weekenden tot aan de bronst pauze (brunst uppehåll) en dan daarna weer 4 dagen zaterdag t/m dinsdag en de rest dan ook alleen de weekenden, zaterdagen en zondagen. Dit totdat ons quota volgeschoten is. We mogen hier 6 volwassen dieren schieten en evenveel kalven.

Tot nu toe is het niet zo best... we hebben gisteren gejaagd en de hond van Stig, Lord had een eland opgespoord waar die heel vasthoudens achteraan ging. We hebben ons 5 x omgegroepeerd en opnieuw de posten uitgezet, maar nog steeds niet kunnen schieten. Lord was een paar maal over gegaan naar het buur gebied en daar mogen wij niet schieten. Dan is het zaak de hond weer terug te krijgen op onze eigen terrein. Nou dat ging wel, maar al met al is Lord bezig geweest tot savonds 21 uur eer dat hij "opgaf". Zijn baas kon hem toen eindelijk te pakken krijgen en hem mee naar huis nemen. De jacht is hier toegestaan van ongeveer zonsopgang tot een uur voor zonsondergang.
Vandaag dan, de zondag hebben we ook weer hele mooie dag gehad, smorgens goed koud en smiddags lekker in het zonnetje. Ik heb heerlijk zitten "zonnebaden" op mijn pas met mijn gezicht lekker in de warme zon. Het was dus eigelijk veelste warm voor de honden om te jagen. Vandaag had Stig zijn jongere hond Ido met zich mee. Hij is net als mijn Tindra erg onervaren, maar moet het al doende leren.
Een mooie jachtdag maar geen resultaat tot nu toe :-)

Morgenvroeg verzamelen we ons weer tegen 6 uur en gaan dan weer op pas. Alsook de dinsdag dan. Behalve elandenjacht is nu ook de berenjacht aan de gang. Erg spannend dus... wie weet dat we een beer mogen en kunnen schieten hier in ons Hälla.... In heel Västerbotten mogen in totaal 24 beren geschoten worden, waarvan 16 beneden de zgn. ödlingsgränsen, dat is het gebied waar wij in zitten. Beneden de fjällen (de bergen) waar de samen met hun rendier kuddes leven. Van die 16 beren zijn er nog 11 die niet geschoten zijn. Dus wie weet.....

Stig en Martin bij onze vrijdagtref voor de grillkåtan (zie je links staan)


Hier onze 2 "buitenlanders" t.w. Ölänningar Johan en Stockholmäre Bror


Nu ff over aantal elanden, 6 stuks dus hier, in ons gebied.
Dat is gebaseerd op het totale gebied en de "tillgång" aan elanden (hoeveel er zijn in dit gehele gebied) Net zoals met beren wordt ook getracht om de wildstand en de diversiteit van de dierensoorten in balans te houden. Dus alles wel met het oog op een goed bestandsbeheer, zodat alle dieren en ook de mensen goed met elkaar kunnen leven. Beren worden meer en meer een probleem hier bij ons in Zweden, met name in Jämtland daar mogen ze nu 60 beren !!!! afschieten! Dat is nog een kleiner gebied als hier in Västerbotten, maar nog meer beren die daar ook veel problemen opleveren in de dorpen daar.

een supermooie dag, wat een lucht!


Het was dit weekend trouwens echt schitterend weer, de zon scheen volop, eigenlijk te warm voor de jacht... Maar smorgens is het goed koud, het vriest al weer de nodige dagen op rij en heb beide morgens mijn ruiten moeten kratsen... De winter is op weg! Maar doordat het later op de dag zo warm wordt kunnen we dus vandaag niet gaan trainen, geloof dat we rond de 15 graden zitten hier nu met de zon die volop schijnt, dat is echt te warm voor de honden van ons.

Ik zal hier nog wat foto's plaatsen van de afgelopen dagen.
Wat foto's van Danny en Hilde met hun nieuwe camper.


Hier sta ik er ook met mijn neus bij :-)


Walter en Marion aan het bessen plukken!


Peter met onze Tindra


op de skördemarknad, waar ik wat honing heb verkocht


Zo dat was het voor nu weer, ik ga de hondjes verzorgen en dan gaan Rob en ik vanavond naar de film toe. De 2e deel van Arn, de tempelriddaren draait vanavond in de bioscoop in Åsele. Dus een mooi avondje uit.
Morgen weer vroeg op voor de jacht dus ga er ook op tijd in vanavond. (net zoals gisteren toen was ik al om 21.30 onder de wol, nou ja dekbed :-) )
geniet er weer van jullie allemaal, en tot volgende bericht weer

Lieve groeten, S10

Geen opmerkingen: