donderdag 4 juni 2009

Never a dull moment!

Jep dat kan je wel zeggen! Belt gisterenmorgen tegen 11 uur een vriendin van me, Damiana, een Italiaanse die ook hier in de buurt woont. Ik wist dat haar teef moest bevallen en ze vroeg of ze me mocht bellen als ze begon. Nou das natuurlijk geen probleem. Dus ze belde me gisteren morgen, dat Nina moest gaan bevallen. Ik dus op weg erheen en zou gaan kijken naar de teef. (zonder beurs en papieren)
Toen ik er aan kwam had ze al persweeën maar niet zo'n hele heftige. Nina is een oudere teef van 8 - 9 jaar en het was eveneens haar eerste nest. Dus dat zijn faktoren die meespelen met de geboorte. Na ruim 1 uur nemen de weeën af en geef ik in overleg met dierenarts wat medicatie. (ik heb altijd een hoop in huis van van alles en nog wat) De medicatie zetten weer de persweeën in gang, maar nog steeds komt niets eruit. Ik heb tot 2 x toe de vruchtblaas effe eruit zien komen tijdens het persen, maar ook niet meer. Nina probeerde dat toen door te bijten en te likken, maar het lukte haar niet echt. Het likken stimuleert de vulva ook om verder te openen. Na ruim 1,5 uur weer de medicatie gegeven maar er kwam nog steeds geen pup eruit. Wel wat weeën maar ook niet meer zo heftig.
Ik heb tenslotte de teef gepalpeerd en gevoeld hoe het er binnen uit zag. (nou ja binnen, zo ver kom je er niet in...) Ik voelde het hoofdje van de pup maar geen vlies of water er om heen. Ik dacht dus dat de pup er zonder vruchtvlies og in de baarmoeder zat en dan zou hij dus dood zijn. Ze kunnen nl maximaal 1 - 2 minuten overleven zonder vruchtvlies. Ik heb keer op keer geprobeerd terwijl Nina perstte, om haar te helpen om de pup "eruit te trekken" maar dat lukte helemaal niet. Uiteindelijk heb ik tegen Damiana gezegd dat we de dierenarts moeten gaan opzoeken. Omdat ik het gewoon niet vertrouwde. Dat hebben we gedaan, haar da zit dus 260 km verderop !!!! Gebeld met de da en wij erheen gereden. Het was ondertussen al tegen 19 uur eer dat we daar waren.

Daar heeft de da geprobeerd om de pup eruit te krijgen.
Uiteindelijk met tangen geprobeerd en toen kon ze de pup eruit "trekken". Tegen alle verwachtingen in leefde het pupje, een mooie en gezonde witte teef. Wat waren we blij! De nummer 2 kwam ruim 2,5 uur erna, na weer medicatie te hebben gekregen. Een stimulering van de weeën, dat heeft ze vaak gehad want ze was zo moe, Nina, dat ze gewoon geen kracht meer had om te persen. Gelukkig kwam nr 2 er gezond en wel uit, een mooie flinke zwarte teef. Na weer de röntgenfoto's te hebben bekeken, (er zaten 4 pups in) besloot de da dat tegen middernacht we toch maar een keizersnede zouden moeten doen. De derde pup lag helemaal verkeerd en zat net als de eerste geblokkeerd door de heup De eerste teef zat vast met de schouder.
Teef onder narcose en er werden 2 pups uitgehaald die "sliepen" de teef is nl onder narcose en de pups ook. We hebben ruim half uur tot 45 minuten geprobeerd met mond op neus beademing, hartmassage en wrijven, schudden enz om ze wakker te krijgen maar helaas zijn beide pups niet meer ontwaakt. We weten niet of ze al dood waren of dat de narcose te veel is geweest voor ze. Tegen half 3 snachts zijn we met mamma Nina en de 2 pups begonnen aan de terugreis, waar we tegen half 6 in Gafsele aan kwamen. Ik ben toen doorgereden naar huis en meteen in mijn nestje gekropen. Erg moe, maar wel blij dat het uiteindelijk toch nog goed afgelopen is voor Nina. Jammer voor de 2 dode pups, maar nu is ze er nog met 2 gezonde pups. Als we niet op tijd hadden gereden dan hadden ze het waarschijnlijk allemaal niet gered.
Nou mensen zo maar een dagje uit het leven van S10 :-)

Ik ga ff wat dozen inpakken nu,

liefs S10


ps. ik heb trouwens net gebeld weer met Umeå en sta nu op de wachtlijst voor operatie in Umeå. what's new....?