zondag 3 januari 2010

2 soorten poesjes!

De "insiders" weten al wat ik bedoel met "poesjes". Dat zijn de hertjes die hier komen eten. De bakken staan nu aan huis, nog dichter bij als bij ons oude huis. De 2 bakken die het dichtste bij staan staan op dikke 5 meter van mijn woonkamer raam verwijderd. Dus je hebt een heerlijk zicht op ze als ze er zijn. Iedere keer wil ik de camera pakken om foto's te maken maar dan zit ik weer zo geboeid te kijken dat ik dat helemaal weer vergeet. Sta ik dan op dan zien ze wat bewegen en zijn ze vertrokken... Ze komen veelal snachts eten hier. Nu dan ook volle maan, en gisterenavond lag ik in bed, en werd wakker om te gaan plassen, stonden er 2 bij de bak voor ons slaapkamerraam... moest dus ff kijken eer ik me weer terug lag in bed.
Ik heb nu op dit moment 5 bakken staan voor ze en ze worden gevoerd met pellets, een soort van bix heet dat bij jullie. Een kant en klaar brok voor de rendieren die ook geschikt is voor de hertjes. Als er meerdere herten gaan komen ga ik ook weer meerdere bakken plaatsen. Vorig jaar had ik er 8 staan geloof ik en had ik ruim 17 herten (als ik het me goed herinner) op 1 x tegelijkertijd hier. Ik heb er dus meer die ik voer maar die waren er hier allemaal tegelijkertijd. Een schitterend schouwspel is het om ze te bekijken, je eigen natuurfilm zo van huis uit!

Dat waren dus de eerste poesjes, en de tweede, tja dat zijn de rendieren. Er loopt sinds begin van december hier een grote hjort, das kudde op zijn zweeds, met rendieren rond, ik denk wel ruim 200 stuks. Die is nu ondertussen uiteen gevallen in kleinere kuddes, maar dan toch nog met 30 - 50 dieren erin. Ook kleinere groepjes komen voor. Nu was er net een "optocht" bij ons... in een lange rij via de grote weg bij ons vanuit de groeve erover heen en hier bij ons voren de berg op. De hondjes werden helemaal gek buiten en zetten de rendieren het lopen op een snellere gang... een sukkelgang die zo heel raar waggelt. Ze huppelen bijna met 2 poten links naar de 2 poten rechts. Heel grappig ziet het er uit. Ik geniet nog altijd van deze mooie magnifieke dieren, maar weet dat de echte Zweden er van balen van die dieren. Ze schelden altijd dat ze zo dom zijn, dat ze niet aan de kant gaan als ze op de weg staan. Het is inderdaad zo, maar dan zijn ze op zoek naar het zout, nou ja mineralen en zand in het mengsel wat ze strooien op de weg. Je kunt je voorstellen dat vrachtauto chauffeuren er niet blij mee zijn, als je met je volle auto er aan komt rijden, met ruim 60 ton geladen en dan moet je plotklaps remmen voor een groep rendieren. Hun kiezen er dan ook meestal uit veiligheidsoverwegingen voor om gewoon door te rijden. Dat kost dan een of twee rendieren het leven, maar anders is het nog "duurder" een mensenleven of meer zelfs. Keuzes die je maakt denk ik dan. Ik kan me het niet voorstellen dat men dat kan doen, gewoon doorrijden, ik rem nog voor een hert, een vos het maakt niet uit wat. Ik denk dan niet echt na over de riciso's voor mezelf en andere mede weggebruikers. Nou valt het hier reuze mee met de verkeersdrukte hoor. Maar je merkt ook dat die hier toch wel wat meer wordt.... ipv 5 auto's per uur nu 8 of zo :-) Nee joh geintje, maar het wordt hier ook wel wat drukker qua verkeer en zo. We gaan nu van de zomer zelfs de eerste rotonde krigen in Åsele!
Ik maak altijd een grap en vertel dan in Nederland dat Åsele kommun 1/3 gedeelte van heel nederland is en dat er niet eens een rotonde of een vereerslicht is. 1 politieagent op die hele oppervlate, echt onvoorstelbaar voor jullie he! Maar voor ons is het echt zo gewoon nu. We hebben echt problemen als we weer in Nederland zijn met al die drukte en zo... de mensen die hier bij ons al eens zijn geweest die kunnen zich dat wel voorstellen.

Nou ik zit nu in de woonkamer met de pc, aan de grote burotafel/blad. Het viel me eerst wat tegen om die tafel hier neer te zetten, maar nu ik er aan zit te werken en meteen naar buiten kan kijen vind ik het echt te gek! Hij blijft dus hier staan. We moeten nog wat schuiven in ons huis, weet nog niet echt waar ik alles wil hebben, maar de eettafel staat nu aan de voorant. Dat bevalt ook goed. We moeten alleen de "hondenbanken" naar buiten brengen.. maar ja dat komt wel eens een keertje... :-)

Ik ga stoppen weer, fijne zondag allemaal,

liefs S10

1 opmerking:

Anoniem zei

hoi ctistien hier even een berichtje van ons , ja leuk weer helemaal het oude ja hier bij ons in de tuin voeren we de vogels ook nu er wat sneeuw ligt en ja het vriest hier ook goed hoor -12 en overdag rond de -3 verder kijken wij vaak naar jullie pagina ja wij krijgen geen verbinding meer met de cam van asele meschien is dat een leuk idee plaats een cam op de hertje,s dan ziet iedereen ze, zou echt toppie zijn en ik weet zeker dat je veel leuke reactie,s krijgt dar is zeker maar wij houden contact via hier en wij bellen jouw zo oke groetje,s stefan mieke rick en ajungi ja het klopt hij is er nog steeds hij is met de kerst 16 geworden xxx