vrijdag 1 augustus 2008

moestuin

Alles groeit en bloeit alsof het niet meer te stoppen is....
Dat is zo vreemd hier in het noorden, vooral zover hier in het noorden.
Dat 's zomers alles groeit en bloeit alsof het leven ervan af hangt... nu is dat natuurlijk op een bepaalde maneir ook zo. Het groei seizoen is hier natuurlijk maar erg kort. Nu merk je dat de dagen zelfs weer beginnen te korten. Het wordt weer wat donkerder 's avonds. Zelfs al de lampen weer eens aan gehad. Het gaat snel hoor, ongeveer half uur per week wat het mindert met licht, iets minder, en dat tot 21 december dan gaat het weer de andere kant op.
Ik hou van beide tijden, de ene houdt in voor ons dat de zomer er aan komt met de mooie dagen en het licht, dat alles bloeit en groeit. De natuur verjongt, de beesten nakomelingen krigjen zoals mijn hertjes, de vogels hier in de blokken, de zwaluwen. Daar heb ik er hier een hoop van hoor. Ze nesten nu zelfs in een goede zomer 2 x. Dan helpen de jongen van de eerste "lichting" mee om de late jongen goed gevoed te krijgen zodat ze de lange reis naar het zuiden kunnen maken. (ik geloof zelfs tot in Afrika dat ze vliegen ! ) weet het niet zeker, ben nog nooit mee gegaan met hun ;-)

Maar ja wilde kleppen over mijn moestuin, maar denk dat foto's het beter vertellen, hier komen er dan een aantal.
De broccoli, eerste knopvorming komt al


Mijn uien, gul lök, de gele uien zijn het, enorm grote!


Mijn wortelen, gaan ook goed


mijn prei doet het wat minder, maar wil hem toch nog gaan verplanten, het zal wel niet zo veel meer worden, te laat in het seizoen. Volgende keer maar voorzaaien thuis binnen in huis denk ik.


de koolrabi, wordt ook niet zo veel denk ik, of ze moeten nog een flinke inhaalspurt doen :-)



Komkommer, met mijn eerste komkommer eraan!


de courgette's doen het prima!




De tomaten, veel vruchten maar nog niet rood, komt wel denk ik.


hier overzichtsfoto's van de tuin...
rechts zie je de uien, daarnaast staat de broccoli (gedeelte ervan) dan komt de doorgeschoten spinazie, wat sla, de doorgeschoten radijs. De dille is goed te herkennen en daarna boerenkool, de rode bietjes zie je niet goed, en dan de peultjes.




Gisteren weer heerlijke söckerärtor gegeten, peultjes, gewokt in de echter boter met ketjap manis... hmmmm erbij Hollandse gehaktbal ( van elandgehakt natuurlijk ) hihihihi. Nou dat is een lekker maaltje hoor!

Tja verder nog meer met bloemen en planten in de weer geweest maar vooral met de bijen. Kalid de man uit Irak die daar meer als 100 volken had is hier geweest en we hebben samen de bakken doorgelopen. Ik denk dat ik wel honing krijg, maar niet zo enorm veel, zal geen 60 kg per bak zijn zoals 2 jaar geleden.... tcoh beter als niets he!

Ik had het hier boven over de 2 gedeelten van het jaar hier, jullie snappen natuurlijk waarom het 2e gedeelte, het korten van de dagen voor ons ook zo mooi is. En wel vanwege onze honden, het trainen met hun, de knusheid van het jaar met de feestdagen en zo. En ook natuurlijk voor mij met de jact, dan begint het jachtseizoen weer!

Ik ga weer afsluiten hier, moet nog van alles doen, en straks gaan we mijn vriendin Anita vieren voor haar 60e verjaardag. We treffen ons dan hier in Hälla en rijden dan samen naar Åsele toe. Daar hebben we een boot gehuurd en gaan dan varen. Eten is ook besteld, rostbief met potatissalad, grön salad en bröd (aardappelsalade, groene salade en brood) met als nagerecht koffie, thee met chokladkaka (chocoladetaart)
Ik zal proberen nog wat foto's te maken van het geheel.

hier komt nog een mooie foto van gisteren, tegen 20.00 - 21.00 genomen.
Weet het niet precies wanneer ik thuis was, bracht gisterennamiddag Kalid naar Åsele terug en was nog wezen schiettrainen in Åsele. Geloof ergens rond die tijd zal het zijn geweest. Het was zo'n enorm mooie wolk, er waren er 2 eigenlijk achter elkaar die ik de hele weg van Åsele naar huis toe zag aan de rechterkant van me, en ze waren zo mooi. Net alsof het watten waren, of suikerspinnen... zo wollig, fluffig was die.



nou ga er mee stoppen nu, tot de volgende keer weer
Liefs S10

Geen opmerkingen: