vrijdag 20 juni 2008

En glad och trevlig midsommar!






















Ja dat zeggen ze hier, een glad och trevlig midsommar. Het betekent zoveel als een vrolijk en prettig midzomer. Maar jammer genoeg, hebben we nu niet zo'n mooi weer als op deze foto. (bij ons achter op de aan de Stafseleån genomen op een schitterende zomerdag een paar weken geleden!) Nu is het shit weer, regen en wind!

Hier wordt midzomer erg gevierd. Ik denk zelfs dat het het grootste familie weekend feest is tijdens het hele jaar. Zelfs groter als "Jul" (kerstfeest) Zo maar wat foto's van midsommar van het net geplukt...









Met midsommar is het traditie dat de kinderen terug gaan naar hun ouderlijk huis, hun ouders, hun geboorte dorp. Elk min of meer dorp, gemeente heeft dan ook een feest, een tref met midzomer, waar dan de zgn midsommarstång opgezet wordt. Een soort van stam, een kruis, welke dan bekleed wordt met berkeloof en grote ronde ringen (ook met groen) en daaraan dan veel bloemen.


De vrouwen en meisjes hebben dan vaak kransen met bloemen en groen in hun haar.
In veel dorpen worden dan hun kulturele kleding weer voor de dag gehaald, oude mooie, historische klederdrachten die met hoogtij dagen weer eens voor de dag komen.


Hier een voorbeeld van de Åsele dräkten voor zowel man als vrouw. Ik zal eens zoeken naar de Gafsele dräkten ook. Hälla heeft geen eigen dräkt, tenminste niet dat ik weet...








Maar de samen die hebben een schitterende kleurrijke klederdracht. Hier een foto ervan. Samen zijn de nomaden hier in Lapland die rond trekken met hun rendieren. Ik zal daar wel eens wat over vertellen, tijdens de komkommertijd :-)




Nu wordt de midsommarstang bekleed en versierd met van allerlei groen en bloemen, en dan opgezet. Vaak is het een grote stang die echt opgehesen moet worden en vast gezet wordt. Dan is de traditie hier zo in Zweden dat men dan om de midsommarståmng danst met typische zomerliederen. Dan gaat men hand in hand dansen rondom de stången. Gezongen uit volle borst soms met wat muziek erbij. Zo wordt de zomer hier begroet en gevierd dat de langste dag van het jaar is aangekomen. Midsommar is dus het weekend dat het dichtste bij de 21 e juni ligt. Midsommarafton is de vrijdag ervoor, dat is DE feestdag terwijl midsommardagen lekker met de familie thuis gevierd wrodt. Daarentegen gaan veel mensen dan naar een trefpunt op midsommarafton om daar dan gezamelijk met hun familie de midsommar te vieren.

Nu is het meestal erg mooi weer met midsommar, maar dit jaar dus niet.... We wilden eigenlijk naar Åsele gaan om daar midsommarafton te vieren op de hembygdsområdet waar ook kultuurnatta is en nationaldagen, maar omdat het zo giga regende hier, heb ik daar toch maar van afgezien. Daarentegen heb ik lekker binnen op de bank gehangen samen met Rob (op zijn bank...) en 4 honden, Xena, Myra, Moena en mijn Tindra en ik dan op de andere bank. Af en toe wisselt een hond van de ene naar de andere bank of in een crate.. maar met de foto's krijgen jullie wel een idee hoe het is geweest :-).




Nu by the way is het even "uppehåll" (droog) maar het waait zo enorm hard nu... mijn bijtjes komen niet eens uit de bakken vandaag. Jammer.. hoop toch echt dat het weer nu eens ten goede wendt... (is dit Nederlands of plak ik weer een Zweeds woord eraan vast?)

Jullie zullen wel denken, het was wel weer een tijdje geleden dat je hier laatste keer schreef, en dat klopt ook, ik heb ook wel weer wat meegemaakt hoor! :-) nou ja, beter :-( Maar mag wel zeggen, dat ik wel enorm veel geluk heb gehad afgelopen week.... mijn komputer was gecrashed... een soort van "loop" waar hij in terecht kwam en niet uit kon komen... Hij startte op en schakelde meteen weer uit.. en dat om en om igen. Dus kwam nooit meer aan een programma of wat dan ook toe. Nu de helpdesk gebeld. Ben 3 dagen bezig geweest tot ik weer verder kon. dacht dat ik alle gegevens kwijt was. Het stomme was dat ik een dag van te voren nog eraan dacht om een back-up te maken op de externe harde schijf die we hebben, maar ik had er geen tijd voor .... grrrrr. Hoezo een voorgevoel???? Toen heb ik geprobeerd via de helpdesk, een aantal keren, wat verschillende mensen aan de lijn gehad... Ze zeiden dat het "skört" van, gedaan was, je er niets meer aan kon doen en allen nog maar formatteren, dan ben je dus echt alles kwijt op je pc! Maar toen via een andere helpdesk medewerker heb ik toch geprobeerd om te restarten en te repareren... Dat met behulp van een zgn recovery diskette... en wat denk je! Het lukte, duurde wel 3,5 uur (ruim dan) en toen kon ik weer opnieuw opstarten. Heb tussendoor wat schietgebedjes gedaan naar boven toe, en het lukte waarachtig.... oh wat was ik blij en gelukkig... Wat denk je, meteen maar back-up gemaakt van alle foto's, adresboeken en andere gegevens. Is dat weer gedaan. Nu maar proberen om minstens 1 x per maand het te doen.
Het voornemen is er in ieder geval he ;-)
Maar kan echt zeggen dat ik heel veel geluk heb gehad... dit had ik dus echt niet verwacht, maar gelukkig is het goed gekomen.

Hier komen zo maar nog wat foto's van de laatste dagen.








Kultuurnatta, vorige zaterdag waren we met een stand van de sledehondenklub.
De andere foto is Tarvo, van Estland is hij geloof ik, en staat met gerookt vlees op de kultuurnatta.

En het was een dag wat beter weer, droog en wat zon, toen heb ik meteen wat foto's gemaakt van de natuur rondom ons.











Heb trouwens afgelopen woensdag de solfångare klaar gemaakt, nu moet ie nog naar huis getransporteerd worden en dan opgezet tegen de zuidelijke muur. Dat zal nog wel een tijd duren eer dat gebeurd ;-)
Heb nog geen foto's van het geheel, maar die volgen nog wel.

tis weer ff droog, we gaan naar buiten toe, de hondjes voeren.
Fijn weekend allemaal,

liefs S10

4 opmerkingen:

Zanggroep Durgerdam zei

WOW
Ik word echt zo jaloers op die omgeving.
Ben geen natuurmens, echt niet maar die kleuren en dat licht!
Je doggies zien er top uit hoor, maar R moet zich hoognodig scheren (of kan dat niet in Zweden of doen ze dat jaarlijks op een volksfeest ha ha).
Gr Patries

Gonny zei

Hej Christien,
Weer genoten van je verhalen! Omdat we bij jullie zijn geweest en ik de omgeving al een beetje ken heb ik overal ook wel duidelijke beelden bij! Kan haast niet wachten weer naar Gafsele te gaan.
Ik hoop dat je nog lang doorgaat hiermee.
Groetjes Gon

Anita Pictures It! zei

Is dat Maryse op de foto?
Ik vind die klederdracht van de Samen echt super!!

Christien zei

Hee daar allemaal!
ff antwoorden he ;-)
P klopt hoor, het is heel apart met het licht hier.
Rob heeft nu vakantie, dus dan kan het wel eens gebeuren dat ie zich een dag niet scheert :-)

Hee leuk Gonny dat je een berichtje krabbelt!
het wordt zo langzamerhand wat beter weer nu. Wanneer kwam je weer, was in juli of augustus?

@Anita, ja klopt is Maryse, we zaten samen voor de sledehondenklub op de kulturnatta. Wat loten verkocht en info gegeven over de klub.
Over samen kun je trouwens heel veel vinden op het internet. Maar ik zal wel eens wat schrijven over hun leven, de 8 jaargetijden enz enz. Komt wel eens een keer als ik wat minder schrijfvoer heb!

tot volgende keer weer!